Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag försäljning i ett annat EU land med ett annat momsnummer?

Hej!
nu när försäljningen till Danmark håller på att överstiga gränsen (280.000 DKK per år) måste jag skaffa ett danskt momsnummer. 
Hur bokför jag försäljning till Danmark, med dansk moms från mitt svenska AB?
Hur gör man dansk momsrapport?
4 SVAR 4
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Ifrån eEkonomi kan du enbart skapa fakturor med svensk moms. Om du väljer att fakturera till en dansk kund kommer fakturan bli utan moms,eftersom det vanligtvis är kunden som ska redovisa moms enligt omvänd skattskyldighet.

Du kan inte heller göra en dansk momsrapport i programmet.

Jag är osäker på vilka regler som gäller i det här fallet och jag kan inte hitta särskilt mycket information om det. Kanske har någon annan på forumet bra koll och kan komma med input? Annars kan det vara en god idé att slå en pling till Skatteverket och höra med vad dom som gäller.

Ha det fint!

Moa

Hej!

hakon verkar påläst om reglerna, men jag antar att det är en för liten kundkrets som omfattas av de reglerna för att eEkonomi ska ha stöd för det. Omvänd skatteskyldighet gäller dock bara om köparen är ett företag och inte en privatperson. Jag hoppas att eEkonomi har stöd för svensk moms vid försäljning till privatpersoner i utlandet, och om det har fungerat för hakon innan gränsen på 280000 DKK så kanske det rent av gör det.

Här kan man läsa om distansförsäljning på Skatteverkets hemsida.

Lösningen kanske blir att använda något annat program för de danska fakturorna och sedan bokföra försäljning och moms manuellt. Sedan kanske det blir lite bök med valutor och växelkurser också. Jag är tveksam till att eEkonomi kan vara till så mycket hjälp här. Om det skulle vara aktuellt att använda valutakonton så sprang jag på denna idé som inte är planerad:
 
  Fler valutakonton i samma valuta - eEkonomi

Lycka till och hoppas att det inte skapar för mycket växtvärk!

/Gustaf
Fd medlem
Inte tillämpbar

hej!
tack för era svar Gustaf och Moa.
Jag fortsätter att undersöka, kommer att ringa upp Skatteverket i morgon.
Det är ju so att jag säljer till privatpersoner och när man säljer för mer en 280k då måste man ha Danskt momsnummer. Men hur ska man bokföra manuellt i eEkonomi?
Det är ju fortfarande svenskt bolag och svensk deklarering/årsredovisning. 

/Hakon
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Vad bra! Återkom gärna om du får någon matnyttig information från Skatteverket! 🙂

Precis som du tänker jag att du får bokföra det hela manuellt i eEkonomi, via Bokföring – Verifikationer. Ska denna försäljning inte alls redovisas på momsredovisningen till Skatteverket i Svergie? I det läget tänker jag att det kan vara en god idé om du skapar separata försäljningskonton samt momskonton som avser enbart försäljningen till Danmark. Nya konton skapar du via Inställningar – Kontoplan – Nytt konto.

Ha det fint!

Moa