Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BertL_
MEDLEM

Hur bokför jag kortavgift (Textalk) mot kundfaktura?

En kund har gjort ett köp i vår Internetbutik hos Textalk och fakturerats på vanligt sätt, så en kundfaktura på det belopp kunden skall betala finns i systemet. Säg att fakturan är på 477 kr. En utbetalning kommer från Textalk på detta belopp minus kortavgift om 17,31 kr. Kortavgiften betalas inte av kunden, så den skall inte finnas med på fakturan.  Inbetalningen bokförs mot kundfakturan som sedan visar ett obetalt belopp om 17,31 kr. Hur bokför jag på ett enkelt sätt detta mot fakturan? Skulle i princip vilja matcha fakturan direkt mot kontot för bankavgifter. Men programmet tillåter endast att betalningar bokförs mot fakturan. Inte heller tillåter det att man ändrar i kundfakturan för att lägga till kortavgiften som en kostnad i efterhand. Börjar jag manipulera med något annat konton, såsom plusgirokontot, kommer det kontot att visa fel saldo. Hur gör jag?
12 SVAR 12
SMiamell
MEDLEM

Har du bokfört kundfakturan? Har du alltså faktureringsmetoden?
Isåfall har du säkert bokfört ungefär såhär:
(D)1510: fakturerat belopp
(K)2641: moms
(K)3051: intäkt

När kunden nu betalar o avgiften dras:
(K)1510: inbetalning plus avgift ( borde vara fakturerat belopp)
(D) 1930: inbetalning
(D) 6044 (eller 6570): avgiften
Fd medlem
Inte tillämpbar

Konteringen blir
Debet 6040 kortavgifter
Kredit 1510
Manuellt bokfört kanske

Mikael
BertL_
MEDLEM

Hmm... Problemet är inte ett konteringsproblem, utan ett praktiskt problem skapat av spärrar i bokföringsprogrammet. Fakturan ligger som en kundfaktura, dvs enligt mallen för "kundfaktura" i systemet. Den är alltså inte bokförd genom en manuell verifikation som kan ändras av mig, utan skapad i systemet med dess spärrar mot ändringar. Det är dessa spärrar som skapar problemet. Om jag försöker lösa det med en manuell verifikation kommer fakturan att kvarstå som obetald till det belopp som inte inbetalats. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Invänta annan hjälp då:)
Mikael
BertL_
MEDLEM

Fakturan (verifikationen) kan bara ändras genom en inbetalning, men ingen sådan har skett. Betalningen (verifikationen) kan bara ändras genom korrigering av momskod och det hjälper ju inte här.

SMiamell
MEDLEM

Om ingen inbetalning skett behöver du ju inte ändra något. Sorry, jag kanske missar poängen här?
HansA_2
MEDLEM

I eEkonomi Smart matchar du inbetalningen i "Kassa- och bankhändelser".

Om du har bankkoppling med automatiskt kontoutdrag har du inbetalningen där annars får du själv klistra in kontoutdraget och matcha inbetalningen sedan.
Alternativt, om du arbetar helt manuellt så skapar du en bankhändelse med inbetalningsbeloppet (dvs 477 minus avgiften 17,31 vilket blir 459,69)

När du sen matchar väljer du "Inbetalning från kundfaktura" och väljer kundfakturan med beloppet 477 kr. Sedan väljer du i samma dialogruta "Ny bokföringshändelse" och "Egen kontering" där du bokar avgiften mot t ex konto 6040 Kontokortsavgifter.

I eEkonomi gör man alla in och utbetalningar via "Kassa- och bankhändelser"

Hoppas det fungerar för dig.

Nej, det fungerar inte för mig. Det var vad jag försökte göra, men det gick inte. Därav min fråga. Egen kontering finns inte som alternativ.

Du har helt rätt. Det går inte. Enkla svaret får bli att du kontaktar Textalk och ber dem fakturera kortavgifter separat istället. Det är egentligen ett problem med integrationen då avgiften dras utanför eEkonomi i Textalks system. Du har inget att boka avgiften mot.

Nja, att på detta sätt dra av avgifter som behöver bokföras separat vid en utbetalning är knappast ovanligt. Det borde programmet kunna hantera. Har svårt att förstå att alla dessa spärrar skulle vara nödvändiga. Det går ju ändå att gå runt dem genom att bokföra på manuella verifikationer, men då försvinner ju viktiga fördelar med systemets förenklingar. Praktiskt kan detta lösas med två fiktiva betalningar - en in och en ut - om inte Visma har någon bättre lösning.

Hej BertL

Du kan göra så här. Se bifogade klipp.

Välj inbetalning från kundfaktura och i rutan Betalt belopp ändrar du till 477 kr

Klicka sedan direkt på Ny bokföringshändelse.

Välj Övrigt uttag och sedan Egen kontering. Boka mot t.ex. Konto 6040. Sedan bokför.

Resultatet blir då 2 st verifikat i matchningen(Se nedanstående bild) men problemet är att de inte är spårbara. Dvs. I detta exempel finns inget som säger att verifikat A21 hör ihop med A20. 
Fakturan är dock borta ur reskontran och saldot stämmer på 1930 i bokföringen.


Det var det enklaste som gick att göra i eEkonomi. Jag ska ända ta det med Visma produktutveckling eftersom det finns en osäkerhet i spårbarheten och funktionen borde finnas.

Mvh
HansA

Jo, jag känner till den varianten också, men det är ju bara ytterligare en version på temat fiktiva betalningar. Skall jag ha sådana i bokföringen vill jag att de skall vara lätta att hitta och klart identifierbara vid behov, vilket de i högre grad blir om jag lägger dem som två mötande betalningar under samma dag på ett annat kassakonto än det som brukar användas för övriga betalningar. Detta borde gå att lösa på annat sätt än med fiktiva betalningar.