Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag överföringar från Svensk filial?

Hej,
Jag har ett brittiskt bolag med en filial här i Sverige. Nu undrar jag hur jag gör för att boka en överföring från den svenska filialen till det brittiska bolaget.
Tacksam för snabb hjälp!

16 SVAR 16
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du bokför överföringen genom att skapa avräkningskonto mellan det svenska filialen och det brittiska bolaget.
Debitera ett konto 1660 - eller motsvarande - i den svenska filialens bokföring samt krediteera likvidkontot (1930 eller motsv) - om du även skall göra den brittiska bokföringen så skapar du motsvarande ett skuldkonto i kredit där du bokför det mottagna beloppet samt debiterar det likvidkonto där beloppet landar

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack för hjälpen! Känner att jag skulle vilja följa upp här lite.
I mitt Visma finns det ett konto 1660 som heter "Kortfristiga fordringar hos koncernföretag". När jag skapar min deklaration syns detta med i INK2:an att det finns kortfristiga fordringar hos koncernföretag. Innebär det att det brittiska huvudbolaget nu måste återbetala dessa pengar vid något tillfälle? Tänker bara med tanke att det kallas fordring så innebär det väl att pengarna ska tillbaka någon gång?

Mycket tacksam för all hjälp!!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael!

Jag har frågat runt lite här - men får samma svar som jag själv tänkte, i detta fallet är det bäst att du kontrollera sista kommentaren med Skatteverket.
Eller finns det kanske någon jätteinsatt användare här på forumet som är säker på hur detta fungerar? 🙂

Ha det gott! 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vem av oss Mikael vänder du dig till Sofia?

Och beträffande vad har du frågat runt och fått samma svar som din egen tanke?

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael Pettersson, jag vände mig till den andra mikael i detta fallet. 🙂
Skulle förtydligat det lite.

Jag har kollat runt här med kollegor som sitter med vårt program Visma Koncern som hanterar liknande situationer - men detta kände vi att vi ville h änvisa vidare.

/Sofia 
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen gänget,

Mikael, kan du förtydliga en sak bara. När vi bokför i det brittiska bolaget och du skriver att det ska läggas på ett skuldkonto, är det ett 2-konto vi pratar om här? Eller menar du att det helt enkelt ska bokföras som:

1660 Kredit
1930 Debet

Detta borde vara det rimliga alternativet, eller?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det är ett klass 2 konto vi pratar om här - inte gärna kreditering av 1660 - om inte tidigare transaktioner mellan verksamheterna föranleder debetsaldo.

Förslagsvis 286X ett företag med direkt anknytning - koncernliknande förhållande

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, om jag förstått allt rätt då ska det vara:

Svensk filial:
1930 K
1660 D

Brittiskt bolag:
1930 D
286X K

Innebär det att konto 1660 i svenska filialen respektive konto 286X i det brittiska bolaget alltid kommer öka?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så länge som den svenska filialen lånar ut pengar till det engelska bolaget, ja

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag förstår. Men det är fortfarande en fråga som jag inte begriper. Innebär det att pengarna måste vid något tillfälle betalas tillbaka till filialen? Om inte, hur skriver man av det? Det är ju ändå samma bolag.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Säkrast att kontrollera i förväg eftersom filialen inte är en egen juridisk person och om intäkterna genereras i Sverige är det ju i förlängningen den juridiska personens - det engelska bolagets - pengar

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring av filial i annat EU land.

Hej! Svensk AB har Filial i annan EU land. Hur och var i Kontoplan inför man Omsättning och Kostnader för Filialen för att få Årsredovisning, Resultat och Balansräkningen stämma?

Hej Alexandre! 
Om du inte får hjälp med vilka bokföringskonton som du ska välja så rekommenderar jag dig att ta kontakt med en redovisningskonsult. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Lisa! Redan kollat med redovisningskonsult men får flytande svar på vilka konto man ska använda. Det sägs att det enkelt och det bara två råder från utländska filials Årsredovisningen som man ska skriva in i Visma, det är Nettoomsättning och Kostnader, men vilka konto som man får använda för det kan dem inte direkt svara på, visar tillbaka till Visma som borde känna till det. 

MVH Alexandre
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Alexandre!

Dessvärre måste jag hänvisa dig vidare till en redovisningskonsult som kanske är mer van vid avancerad redovisning. 
Vi kan inte hjälpa dig med vilka bokföringskonton du ska använda dig av i detta läget. 

Ha en fin dag!
/ Linnéa