Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag pension i en enskild firma?

Hur ska jag bokföra pensionsinbetalningar i en enskild firma?

16 SVAR 16

Som eget uttag. Sen tar du upp avdraget i din inkomstdeklaration. Uppgifter om belopp kommer upp i specen till inkomstdeklarationen så att det inte missas.

Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är det inte ett specifikt belopp? Procent?

Vad menar du? Det räknas löneskatt på pensionsinbetalningen om det är det du syftar på? Det är isf 24,26 % men det tas också bara upp i deklarationen.
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Du kan max avsätta 30% av vinsten till avdragsgill pension. Och det skall dessutom vara en tjänstepension och inte en privat pensionsförsäkring.

Hmm, nu blandar du in aktiebolag... I en enskild firma ska du ha en privat pensionsförsäkring och det är max 35 % i avdrag där.
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Nä, för enskildfirma. Det får inte vara ett privat pensionskonto för det är inte avdragsgilt. Skall vara en pensionsförsäkring som är för egenföretagare. Hos SEB så heter den tex Privattjänstepensionsfond och hos Handelsbanken heter den Pension egenföretagare.
Ja, jag skrev fel ser jag. Självklart är det 35% men max 10prisbasbelopp. Och på detta betalar man löneskatt 24,26%.

Info från pensionsmyndigheten:

Avdragsgillt sparande för enskild näringsverksamhet. Till skillnad mot vanliga löntagare kan du som har inkomst av aktiv näringsverksamhet betala in och göra avdrag för privat pensionssparande. Avdrag för privat pensionssparande kan göras med upp till 35 procent av inkomsten från näringsverksamheten. För att du ska kunna göra avdrag måste ditt pensionssparande ske i en pensionsförsäkring eller på ett pensionssparkonto. Avdraget får uppgå till högst 10 prisbasbelopp, det vill säga högst 455 000 kronor (2018).  

Källa:
https://www.pensionsmyndigheten.se/foretagare/for-dig-som-har-enskild-firma

Men det stämmer att du alltid ska vara observant när du ska fixa en pensionsförsäkring. Var tydlig med vilken bolagsform du har så att det inte blir fel. Det händer ibland att försäkringsbolag/banker inte är observanta på detta.

Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
SOTP__1
MEDLEM

Du bokför det mot konto 2014 Pension.
Då kommer det att hamna i rätt ruta om du använder deklarationsmodulen sen.

Spännande! Ja, konto 2014 brukar vara egna försäkringar=eget uttag. Men jag kollade ett par enskilda firmor jag har i eEkonomi och kan inte hitta att detta kontot finns på dem, varken aktivt eller inaktivt. Men å andra sidan har jag inte deklarationsmodulen i det programmet så möjligtvis är det något konto som tillkommer då?!

Jättebra med allt som går automatiskt men det är också viktigt att hålla koll så att det inte görs fel avdrag. Kolla alltid att avdraget stämmer mot uppgifterna som skatteverket har.

Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

2014 ingår i grundkontoplanen i eEkonomi men är inaktiverat från början.

Är det en enskild firma så har inte skatteverket någon uppgift förtryckt i deklarationen utan den tas upp på NE-blanketten.

Man skall alltid kolla vad bokföringssystemet eller en anlitad redovisninskonsult gjort i bokföringen. För det är inte alltid som det som gjort är rätt och följer lagar och regler. För man är alltid ytters ansvarig för att uppgifterna är riktiga.

Stämmer att det inte är förtryckt men det står som övrig upplysning. I pappersdeklarationen står det på de vit-gulrandiga sidorna som man alltid ska gå igenom vid upprättande av deklarationen. Det kan vara andra grejer som en egen företagare också måste tänka på i deklarationen så dessa ska kontrolleras.

Stämmer som jag tidigare skrev om pensionsbolagen att de inte alltid har det rätt men om man anser att KU inte stämmer mot det som betalats in så är rådet att kontakta försäkringsbolaget innan man tar upp egna siffror. 

Min erfarenhet som redovisningskonsult är att där företagaren har sin pensionsförsäkring så kan det hända att hen även har en sjukvårdsförsäkring och/eller olycksfall mm så slinker den med på samma konto i farten. Har man autogiro så kanske man inte alltid har specifikationen när man bokför och ser inte att det är andra delar på försäkringen.

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

> 2014 ingår i grundkontoplanen i eEkonomi men är inaktiverat från början.

Nej inte vad jag kan se, varken aktiv eller inaktiv. Man kan t.om skapa ett konto 2014 utan att man får någon varning om att kontot redan finns.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring av pensionssparande i enskild firma - eEkonomi.

Hej! Jag har enskild firma och har startat ett pensionssparande som dras från företagskontot varje månad. Jag undrar hur jag ska bokföra det, för att kunna särskilja det sedan när jag ska deklarera och göra avdrag. Jag har hittat info om att jag kan göra justeringar sedan inför årsskiftet och ev. öka på sparandet, men hur bokför jag de månatliga inbetalningarna?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Konto 2014
Zoltan
MEDLEM

Jag är ledsen... men even efter några år vi har inte ett svar på frågan: 

"har enskild firma och har startat ett pensionssparande som dras från företagskontot varje månad. Jag undrar hur jag ska bokföra det, för att kunna särskilja det sedan när jag ska deklarera och göra avdrag?"

 

Svaret som alla tycke är rätt var: "bokför på 2014 som ingår i grundkontoplanen i eEkonomi men är inaktiverat från början."

 

Det stämmer inte,  som JonSvenssonKarlsson skrev. 
Jag har pratat med Visma kundtjänsten och de bekräftade att konto 2014 har tagits bort från grundkontoplanen i eEkonomi.

Det går att lägga till men det finns ingen logik bakom den och det blir inte automatisk att kunna särskilja det sedan när jag ska deklarera och göra avdrag.

Det är en enkelt fråga.

Därför användar vi bokföringsprogram att göra sådana saker för oss.

Finns det någon lösning med Visma eEkonomi... eller måste jag ha post-it lappar bredvid denna programmet? 


 

Hej!

 

Tyvärr finns det inte något sätt att få över det saldot som du bokför på 2014 utan du behöver lägga in det manuellt i deklarationsmodulen. I denna tråden så finns det beskrivet hur du gör detta. 

 

Det jag kan tipsa om är att lägga det som ett önskemål/idé om det är något du känner hade förenklat din hantering av bokföringen. Här kan du läsa en beskrivning om hur man gör det i programmet. 

Ha det fint!

 

Josefine