Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

hur bokför jag utlägg för resa till uppdrags-intervju?

jag har enskild firma och hade utlägg för flyg och taxi i samband med en intervju för ett nytt uppdrag till min firma. Vi kom överens om att jag skulle få ersättning för mina utlägg. Hur bokför jag mina utlägg och den ersättning som kommer från uppdragsgivaren?
10 SVAR 10
Thomas51
CHAMPION

Jag skulle bokföra utlägget som resekostnad och ersättningen på 3590 övriga fakturerade kostnader
Fd medlem
Inte tillämpbar

tack Thomas!
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Utlägget kan du bokföra på konto 5800. Ersättningen från kunden bokför du på samma konto som övrig försäljning, t ex 3041 eller 3051. Tänk på att utläggen ska belastas med samma momssats som du fakturerar din övriga försäljning, oavsett vad du betalat i moms vid resan.
Fd medlem
Inte tillämpbar

tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Per, trodde jag skulle få till detta men missade först det du skrev om att utläggen ska belastas med momsen från 3041. Det innebar att jag fick korrigera (nolla) de fem verifikationerna som skapades. Nu står jag på noll och tänker att jag behöver göra en manuell verifikation på totalbeloppet (5107 kr) och lägga på moms 25% som jag antar ska konteras till 2641?
Frågan är hur jag sen balanserar denna manuella verifikation? Jag kan ju kreditera totalbeloppet inkl moms på konto 1930 eftersom mina utlägg bara omfattar 5107 kr..?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag menar i sista meningen att jag väl INTE kan kreditera totalbeloppet inkl moms på konto 1930!
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Har kunden betalat 5107 kr, men detta var exklusive moms? I så fall har du två alternativ:
  1. Kräva kunden på momsen.
  2. Nöja dig med det lägre beloppet som du redan fakturerat och räkna baklängesmoms på detta, i så fall 0,2*5107 kr.
Fd medlem
Inte tillämpbar

nu tror jag att jag kommit på vad jag gjort för fel! Jag ska väl helt enkelt bara göra en manuell verifikation på 5107 kr i D på konto 5800 utan att blanda in moms? Och sen skicka faktura där moms på 25% tillkommer (konto 3041 i mitt fall)?
Korrekt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

såg inte ditt svar förrän jag skrev mitt. Jag har gjort egna utlägg som inkluderar olika momssatser. Totalsumman landar på 5107 kr. Kunden har inte ersatt mig än, jag tänker att jag skickar faktura.
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Aha! I så fall rekommenderar jag dig att fakturera kunder det belopp du betalat exkl moms, eftersom du kan göra avdrag för den moms du betalat i samband med resan. På detta belopp lägger du sedan till 25% moms.

För att bokföra de utlägg du haft kan du använda 5800, men momsen bör bokföras på 2641, oavsett momssats.