Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför man en faktura som vi har bestridit? När och hur gör jag för att boka bort denna leverantörsfaktura ?

Vi har mottagit en faktura från en konsult som vi har bestridit då vi ej har godkänt nedlagda timmarna enligt avtalet. Hur gör jag för att bokföra denna faktura? Skall denna ligga kvar under året som obetald och bokas bort vid årets slut? Tacksam för vägledning
2 SVAR 2
Jonima
MEDLEM

Om Ni bestridit denna har Ni väl sänt tillbaka den i original. Mao inte tagit in den i bokföringen öht.

LW -60
UTFORSKARE

En bestriden faktura ligger kvar bland leverantörsskulderna tills man fått en kreditnota som motsvarar ursprungsfakturan, antingen i sin helhet eller delvis. Sedan om kreditnotan motsvarar samma belopp som fakturan, registrerar man den och bokar bort dessa mot varandra.

Har man valt att inte registrera ursprungsfakturan kan man invänta kreditnotan och sedan kasta bägge i runda arkivet om de helt tar ut varandra. Men jag föredrar att registrera bägge, för så snart man har glömt bort denna händelse, uppstår alltid som Amen i kyrkan, någonting som gör att man önskar man hade sparat de här två fakturorna i alla fall.

Varför man skall yrka på en kreditnota är för att man ska säkerställa för sig själv att avsändaren är på banan med att detta krav skall bort.

Om inte hela kreditnotan krediteras, betalar man enbart ut mellanskillnaden mellan de två.

Om det föreligger en tvist, registrerar du fakturan som om den vore OK, men du betalar inte förrän ni löst tvisten och berättar också varför du inte betalar i tid. Fakturan ska nämligen synas i bokföringen om det drar över räkenskapsårsskiftet.

Mvh Lena