Hur bokför man en självfaktura - eEkonomi

  • 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Ska bokföra en självfaktura som innehåller Provision och varor med 25 respektive 12 moms.ÄR ute efter vilka konto jag ska använda och då även momskonto
Foto på Jocke

Jocke

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

  • 0
  • 3
Foto på Emanuel Nergård

Emanuel Nergård, Employee

  • 2,852 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Jocke! 

Är det du som är köpare eller säljare? 
Foto på Jocke

Jocke

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb
köpare!
Företaget jag handlar varor har skickat mig underlag som jag ska bokföra som självfaktura, så jag borde väll då vara köpare.
(Redigerad)
Foto på Emanuel Nergård

Emanuel Nergård, Employee

  • 2,852 poäng 2k badge 2x thumb
Okej, i så fall om det är ett vanligt inköp så lägger ni in detta som en leverantörsfaktura där ni fyller i momsen och sen bokför det mot ett lämpligt kostnadskonto för detta inköpet. 
Foto på Annelie

Annelie

  • 282 poäng 250 badge 2x thumb
Hej, En kompletterande fråga, men om jag är säljaren - hur ska det bokföras då? Jag har sålt mina produkter via en butik som tar provision. Jag fick utbetalt på företagskontot och en självfaktura. Men jag har inte koll på hur denna ska bokföras. Måste jag bokföra provision eller endast totalsumman som betalades ut? Tacksam för hjälp! 
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,568 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Annelie,

Då provisionen i ditt fall blir en kostnad så hade jag tagit upp det.
Jag hade valt att bokföra detta via Kassa- och bankhändelser och där lägger du upp en Ny bankhändelse på det utbetalda beloppet (försäljningen - provisionen).
Sen klickar du på Matcha och väljer Övrig insättning och Egen kontering. Väljer ditt försäljningskonto (tex 3051) och fyller i din totala försäljning exkl moms och utan avdrag för provision.
Väljer sen ditt momskonto tex 2611 och fyller i belopp. Då bör du få en differens längst ned då vi ej har tagit upp provisionen.
Då får du leta fram konto 6050, på en ny kontorad och eventuell moms (2641) om det även var det.
Sen kan du klicka på Bokför.

Nu har du då bokfört både din försäljning och din kostnad i en och samma verifikation.

/Cecilia
Foto på Annelie

Annelie

  • 282 poäng 250 badge 2x thumb
Hej igen,
Jag skulle uppskatta om du lägger till kredit eller debet till texten, så det blir supertydligt! Tack :)
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

  • 4,450 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Annelie!

När man gör en övrig insättning så hamnar 1930 i Debet.
Försälningskontot, t.ex 3051, och momskontot 2611 i Kredit.

När du sedan gör ny  bokföringshändelse och letar upp 6050 och ev. 2641 skall dessa läggas i debet. Detta då 1930 ligger i kredit.

Hoppas detta känns tydligt :)

/Sofia 
Foto på SB

SB

  • 366 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Uthyrning av privat fastighet till mitt egna företag samt driva verksamhet i priv....

ska Jag Fakturera mig själv eller hur deklarerar man privat fastighet uthyrning till mitt AB 
hur ska jag ta ut de exempel om jag hyr ut fastighet med 7000 i månad till min AB SOM JAG ÄGER 50% och min fru äger 50%  hur ska jag dra ut de och bokföra och deklarera ?
behöver jag att anmäla  den till skv eller det går bra med hyreskontrakt mellan mig och AB  ?

Jag behöver ett bra förklaring till detta 
mvh 
Ronny