Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokför faktura som kund betalt in via Factoring gruppen

Hur bokför man faktura som kund betalt in via Factoring gruppen, då Factoring gruppen tar in en del av summan?
9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du bokför inbetalningen
Debet på t ex ditt bankkonto
Du bokför din intäkt(det du sålt) i kredit på ditt intäktskonto och delar upp eventuell moms på 
konto 2611 kredit
Du bokför avgiften till Factoringgruppen
'Debet på konto 6064 Factoringavgifter och debiterar ev moms på konto 2640(2641)

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då har jag en annan fråga till detta!
Jag har Visma e-ekonomi, och där har jag fakturering och bokföring.
När jag har skapat en faktura, så läggs det ju automatiskt på konto 3231 eller 3041 i kredit och 1510 i debet.
När jag får betalt, så ska jag bara klicka på inbetalning och sen det datum jag har fått betalt, så krediteres 1510 automatisk och 1930 debiteres sen.

Det företag jag har pratat med ta ut en avgift på 3% och 30 kr per faktura.
Detta dras direkt ifrån fakturabeloppet och jag får utbetalt pengarna direkt.

Detta gör att jag inte får fullt betalt för mina faktura. Hur gör jag nu med den diff, som jag alltid vill ha på konto 1510??

Ex kundfaktura.

D:1510    13960 kr.
K: 3231   13960 kr.


Nu får jag betalt från factoring företaget efter de har tagit deres provision och avgift.

D:1930   13582 kr.
K:1510   13582 kr.

Diff: 378 kr. 

Köpbelopp är 13687,78 (13960-272,22-30= 13687,78) ser jag.
Provision är 272,22, adm avgift på 30 kr, moms på 76,56 kr. Utbetalt 13582,-

Ska jag boka av fakturan som fullt betalt för sen att göra ett manuell verifikat för att ta bort diffen på konto 1510, och hur ska jag kontera det?

Hoppas någon kan hjälpa här 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej LABYGG!

När du gör betalning på dina fakturor i eEkonomi - har du en bankkoppling eller klistrar in kontotudraget från banken under kassa- och bankhändelser?
I så fall kan du matcha mot fakturan och sen göra ett övrigt uttag och matcha mot egen kontering mot t.ex factoringkostnader för avgiften.

Om du inte hanterar ovanstående får du först registrera fakturan betald under Försäljning Kundfakturor Åtgärder Inbetalning.
Betala fakturan och skapa sedan en verifikation för betalningen till factoringruppen.
Kanske då också mot factoringavgifter.
Factoringavgifter ligger på konto 6064 och ligger som standard inaktivt i kontoplanen. Du aktiverar det genom att matcha mot det, eller gå till Inställningar Kontoplan - sök på kontot och markera det -Redigera - bocka i rutan för aktiv Spara.

Hoppas detta är som du tänker och ha en trevlig dag! 

/Sofia 


Jag har sålt 2 fakturor till Captico finans. Trodde att det skulle ordnas automatiskt eftersom jag har Captico finans i Visma Eekonomi smart.
När jag har fått betalt från Captico har jag bokfört så här:

1930           D  297 452,71
1510           K  306 850
2641           D  1 879,45
6064           D  7 517,83

3740           D  0,01  

Dessa 2 fakturor i Visma Eekonomi smart är förfallna, hur ska man registrera de som betalda.

Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Lindbull! 

Har du skapat verifikationen för betalningen manuellt, alltså under Bokföring - Verifikationer? 

 

Använder du dig av bankkoppling? 

 

För att dessa fakturor ska registreras som slutbetalda behöver du markera dom som betalda via Kassa- och bankhändelser eller via Försäljning - Kundfakturor (sista alternativet går ej om du har bankkoppling). 

 

Mvh

Moa

Hej Moa

 

Jag använder mig av bankkoppling och har skapat verifikationen för betalningen när Captico betalade via kassa- och bankhändelser. Dessa två fakturor som jag sålde ligger fortfarande under försäljning- kundfakturor. Vad kan man göra exakt så att fakturorna blir markerade som betalda. Kunden har betalat till Captico finans för dessa två fakturor. Har också frågat Captico hur man markerar fakturorna som betalda, men de visste inte hur man skulle göra. 

 

Mvh

Okej - men när du bokförde den betalningen via Kassa- och bankhändelser så bokade du inte bort fakturorna utan du bokade enbart mot 1510? I det läget bör 1510 stämmer rent bokföringsmässigt - dubbelkolla detta under Bokföring - Kontoanalys.

 

Utan att ha sett exakt hur det ser ut i ditt program ser jag två alternativ - antingen ångrar du betalningen som gjordes för att på så vis kunna göra om bokningen av betalningen och i det läget ange fakturorna. 

 

Alternativt kan du lägga fakturorna som betalda mot kassakontot via Kassa- och bankhändelser. Då skapar du en fiktiv betalning för dessa två på kassakontot 1910 och väljer sedan Betalning av kundfaktura samt plockar upp det två fakturorna. För att det ska bli korrekt i bokföringen får du sedan gå in under Bokföring - Verifikationer och korrigera denna verifikationen - nolla ut den - så att den inte påverkar bokföringen. 

 

/Moa

 

Tack för hjälpen. 

Nu förstår jag, problem var att jag inte bokade bort fakturorna utan bokade enbart mot 1510.

Så har gjorde jag och allt stämmer under Bokföring - Kontoanalys.

 

En faktura 

3231          K 229 500,00          
1510          D 229 500,00
 
Andra faktura 
3231          K 77 350,00          
1510          D 77 350,00

Kanon! Skönt att det löste sig. 

 

Ha en fin sommar! /Moa