Hur bokför man inköp till projekt - Visma Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
hur bokför man tjänster och inköp till projekt om det ska vidare faktureras?
Foto på Kakeldax

Kakeldax

  • 794 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 78,246 poäng 50k badge 2x thumb
Använd konto 4600 (4610) främmande tjänster
och 4010 för materialinköp, registrera projektet i Visma - programmet och gör lika med intäktskonton - sålda tjänster och sålt material, registrera projekt.
Sedan kan du enkelt få utskrifter på dina projekt och se att allt köpt blivit fakturerat.

Mikael Pettersson
Foto på Kakeldax

Kakeldax

  • 794 poäng 500 badge 2x thumb
ifall man hyr maskiner m.m. hur bokför man då?
Foto på Kakeldax

Kakeldax

  • 794 poäng 500 badge 2x thumb
till projekt
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 78,246 poäng 50k badge 2x thumb
Om du hyr maskiner som och ska vidarefakturera den kostnaden kan ett konto 46XX t ex 4650 Maskinhyror vara användbart.
Och motsvarande konto på intäktssidan om du debiterar kostnaden

Mikael Pettersson
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 78,246 poäng 50k badge 2x thumb
...och lägger upp projektnummer även där.

Mikael
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 26,214 poäng 20k badge 2x thumb
Det viktigaste är att du använder samma projektnummer på både inköp och försäljning.

Vi använder samma försäljningskonto som "vanlig" försäljning utan att särskilja på om det är direkt eller vidareförsäljning.

//Davor P