Hur bokför man när man får tillbaka moms (enskild firma)?- eEkonomi

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Det är så att jag fick tillbaka moms utbetald till mitt egna konto från skatteverket. Jag vill nu överföra dessa pengar till mitt företagskonto samt bokföra dem. Hur bokför jag detta då? Jag har bankkoppling med Handelsbanken, vilket innebär att  så fort dom får pengarna så kommer Visma få en bankhändelse. Jag skulle därför vilja vet hur man bokför detta?
Foto på angelaferreira

angelaferreira

• 690 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 2
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 77,846 poäng 50k badge 2x thumb
I din bokföring ska din momsfordran samlas på konto 1650.
När skatteverket beslutar enligt din momsdeklaration debiterar de ditt skattekonto 1630.
och den transaktionen på ditt skattekonto bokför du:

Debet 1630 
Kredit 1650

När utbetalning sedan sker till ditt privata konto bokför du det

Kredit 1630
Debet  2013 eget uttag

När du sedan överför beloppet till företagskontot bokför du det

1930 debet (om du använder det kontonumret)
2018 kredit (eller 2013 kredit går bra eftersom det egentligen aldrag varit din avsikt att disponera pengarna för eget bruk)

Mikael Pettersson
Foto på angelaferreira

angelaferreira

Tack! Men eftersom jag är enskild firma så har inte jag på programmet konto 1630. Det kanske blir lite annorlunda i mitt fall ?

Tack på förhand,
Angela Ferreira
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 77,846 poäng 50k badge 2x thumb
Skapa ett nytt konto så du kan redovisa skattekontot på rätt sätt i din bokföring

Regeln att ha skattekonto i sin bokföring är för att underlätta (ej försvåra ) skattekontroll och avser bokföringskykldiga

Mikael
Foto på angelaferreira

angelaferreira

Okej Tack! Men om man har bankkoppling så kan jag inte bokföra kontot 1930 manuellt eller bokföra bankhändelser. Kan man då välja konto 1630&1650 när man ska matcha bankhändelsen istället?
Mvh,
Angela Ferreira
(Redigerad)
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,062 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Angela,

Det fungerar lite annorlunda när du har företagsformen enskild firma, programmet eEkonomi och med en aktiv bankkoppling med Handelsbanken.
eEkonomi som program arbetar enbart med konto 2650, Redovisningskonto för moms oavsett om det är en momsfordran eller en skuld.

Du kan göra följande:
1 Du skapar en momsredovisning och det bokas upp ett belopp på konto 2650

2. Du får tillbaka pengarna från Skatteverket till ditt privata konto och du kan då boka detta som en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer enligt följande:
2650 Kredit 
2013 Debet

3. När pengarna sedan har satts in på ditt företagskonto och dyker upp i ditt eEkonomi under Kassa- och bankhändelser så väljer du att Matcha - övrig insättning - egen insättning
Då konterar programmet enligt följande:
1930 Debet
2018 Kredit

Ha en bra dag!

/Cecilia
Foto på angelaferreira

angelaferreira

Hej! Tack ! Med momsredovisning menar ni då den som man gör i vanligt fall under bokföring - momsredovisning? För momsredovisningen har jag redan fyllt i och skapat för ett tag sedan. Sedan med den manuella verifikationen ska man namnge den Egen insättning eller redovisningskonto för moms?

Tack!

Ha en fin dag,
Angela Ferreira

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.