Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokföra betalning inkl ränta mot återbetalning utan räntan

Hej! Version 2019,2.

 24/7 betalade jag en leverantör 5625 och 533,36kr i ränta till Intrum=6187,56kr tot.
Fick återbetalt 5625kr men inte räntan! Vi väntade en kredit som aldrig kom o sen Intrum jag kände var bäst betala tills vi fått gehör på krediten.

Krediterade fakturan o Vi bokar mot OBSkonto felbetalningar mm. 
Rätt bokföra precis som hänt att 6187,56 ut 24/7 o återbetalt 5625kr 10/9 mot obskontot 2999? 

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Använd konto 1680 Kortfristig fordran eftersom du anser att du har en fordran - istället för OBS-konton.

Mikael
LW -60
UTFORSKARE

Vi får bena ut ett och annat...

Du har betalat till Intrum en summa om 6.187,56.
5.625:- för en leverantörsfaktura
533:36 ränta till Intrum

Sedan fick du återbetalt 5.625:-.
Varifrån kom pengarna: från leverantören eller Intrum?

Kom pengarna från leverantören, kan du skapa en kreditnota i leverantörsreskontran som neutraliserar fakturan och "betala" med pengarna som kom in. Här har i så fall leverantören erkänt sitt misstag, men inte skickat en kreditnota utan bara pengar. Leverantören har också fått räntepengarna från Intrum. Du bör vända dig till leverantören och begära att få räntepengarna åter. Kom pengarna från Intrum, vänd dig till Intrum och fråga om ärendet och vilken kommunikation Intrum haft med din leverantör i ärendet. Agera efter det svar du får.

När du gör en kreditnota, så ska den bokas omvänt mot fakturan; debetsaldon blir kreditsaldon och tvärt om. Kreditnotan ska vara på samma belopp som den ursprungliga fakturan. Det överskjutande beloppet (räntan) bokar du / har bokat vid utbetalningstillfället:

D1799    533:36    K1930

Du har betalat ut ränta från banken (ger ett kreditsaldo på bankkontot 1930). Motbokningen skulle jag lägga på OBS-kontot 1799 eller som en kort fordran på 1680. Jag brukar använda 1799 till galenskaper så de står ut och syns så man inte glömmer dem, men 1680 till andra fordringar. Det är en fordran du har, en fordran på en ränta du fått betala som låter fel i den beskrivning jag kan läsa mig till. Fordringar hamnar på tillgångssidan.

I ovan text, har jag utgått från att du använder faktureringsmetoden och inget annat.

Mvh Lena