Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra delbetalning av leverantörsfaktura via manuella verifikationer

Jag har bytt ytterdörr på min mottagning. Jag har valt att delbetala dörren via qliro. Original fakturan är på 4492,50kr + vid avbetalning tillkommer en avgift på 324kr för Qliro.  Hela summan blir alltså 4816,50kr.  Jag bokför via manuella verifikationer för att lära mig bokföring och förstå allting, och jag skulle därför vilja veta hur jag ska bokföra detta manuellt. Vilka konton ska jag använda? Jag delbetalar 1000kr varje månad. Jag kommer inte framåt och skulle bli så glad för hjälp med hur jag ska lägga upp detta. Tusen tack. Mvh Maria

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 230316

4 SVAR 4
Suslun
UTFORSKARE

Spontant - kan man inte lägga upp hela leverantörsfakturan och sedan välja att delbetala den? Man kan ju manuellt välja vilket belopp man betalar...eller? 

Jag tycker du skall boka upp det här såsom en skuld till Qliro. förslagsvis kontonr 235x
Har du bokfört in fakturan i leverantörsreskontran så bokar du bort den mot t.ex. 2351 som att den skulle vara betald. Sedan bokför du bort amorteringen varje gång du betalar. Då skall även kostnaden för ränta bokas och ev adm avg.
Du får höra av dig om du behöver mer uppgifter eller konterings exempel.

Tomas  

Hej!  Tusen tack för ditt svar.
Jag skulle gärna se konterings exempel! Jag är nybörjare och lär mig allt eftersom så är glad för tydliga exempel! Tack snälla!
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Maria,


Om du lägger upp fakturan på 4 492,5 kr som en leverantörsskuld på konto 2440 Kredit och bokar eventuell moms samt det kostnadskonto som du har tänkt dig. 
2440 K
2641 D
4xxx D


För att sedan visa att fakturan är betald via ett lån från Qliro kan du boka bort leverantörsskulden genom att motboka det mot ett konto för Fastighetslån som Tomas föreslår ovan:
2440 D
2351 K


Om leverantörsfakturan är bokförd med en manuell verifikation kan du även boka detta som vanligt via en manuell verifikation. Om du har valt att boka leverantörsfakturan via Inköp - Leverantörsfakturor så behöver du göra en inställning för att kunna betala fakturan via en manuell verifikation. Gå till Inställningar- Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter bocka i Använd manuell betalning av fakturor. Efter det kan du när du skapar en manuell verifikation och valt upp konto 2440 i kolumnen för faktura välja upp din faktura, då kommer den att få status betalt när du bokför din manuella verifikation.


När sedan avbetalning sker kan du då boka bort 1 000 kr per betalning som du beskriver ovan samt lyfta kostnad för ränta och avgift som Tomas skriver ovan:
2351 D 1 000 kr
6xxx D - (Här även då boka upp avgiften som Qliro tar ut i Debet)
19xx K - (Amortering + avgiften för Qliro, antingen om du betalar hela avgiften första gången eller om den också är uppdelad på varje avbetalning).


Upprepa avbetalningsverifikationen enligt planen som du kommit överens om med Qliro tills den är slutbetald.


Hoppas detta kan vara till hjälp, om någon annan har något annat förslag på hur det kan bokföras får ni gärna kommentera det.


Ha en fin dag!
/Theodor