Hur bokföra fastighetsskatt? - eEkonomi

  • 1
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hur ska jag bokföra fastighetsskatt för att det ska vara korrekt? Hur skiljer sig detta gentemot skatt på verksamheten? Vi är en bostadsrättsförening och de pengar som verksamheten får in är ju skattade medel som medlemmarna sätter in för att driva runt huset. Hur ska vi göra om det som betalas in blir mer än vad som förbrukas under ett år så att vi inte behöver skatta på pengarna igen? Vi vill ju gärna ha dem som buffert för eventuella kostnader kommande år som överstiger det vi betalar in...
Foto på Skalet

Skalet

  • 752 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

  • 1
  • 2
Foto på Tina H

Tina H, Champion

  • 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej!

Fastighetsskatten konteras förslagsvis debet 5191 och kredit 2513. Detta görs normalt i samband med bokslutsarbetet.

En bostadsrättsförening betalar inte vinstskatt. 

Att bokföra händelser i en BRF kräver en del kunskap. Det gäller att fördela kostnader med hänsyn till om det är löpande fastighetskostnader eller förbättringar/investeringar i fastigheten t ex. Man måste också förhålla sig till BRF:s stadgar samt den lag som styr förvaltning/redovisning av BRF, som jag inte kommer på vad den heter just nu.

Ett tips är att prata med föreningens revisor när det uppstår frågor. De brukar kunna ställa upp till en viss gräns.

//Tina 

Foto på Henrik

Henrik

  • 696 poäng 500 badge 2x thumb
Betyder detta att fastighetsskatten inte leder till någon utbetalning
Foto på Tina H

Tina H, Champion

  • 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej,

Nej, så bra är det inte :-). Fastighetsskatten måste betalas. Det är bara vinstskatt man slipper i BR.

//Tina

Foto på Nyfiken AB

Nyfiken AB

  • 548 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Fastighetsavgift - Deklaration/bokslut i AB.

Använder tillägget deklaration i Visma Eekonomi Smart (kontantmetoden). Har gjort klart deklarationen, men är osäker om programmet gjort rätt på en punkt. Jag har fyllt i underlag för fastighetsavgift (småhus) och rätt fastighetsavgift dyker upp både under fliken övriga skatter samt resultatplanering. Även så dyker taxeringsvärdet upp rätt i deklarationsblanketten.

MEN, när jag kollar under transaktionsanalys, så finns det inte med någon bokförd post om fastighetsavgift. ska den inte bokföras inom ramen för bokslutet? Kanske den ska bokföras när den är betald, eftersom jag använder kontantmetoden? Har försökt läsa mig till på nätet, och sett att det finns ett konto som heter beräknad fastighetsavgift, - borde inte programmet bokfört på detta konto?

Tacksam för lite feedback kring denna fråga! kön till supporten är 76 min :)
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Jag gör om inlägget till en egen tråd igen så vi kan kika närmare på detta. /Sanna

Du hittar den nya konversationen här: Fastighetsskatt för AB - eEkonomi Deklaration
Foto på Nyfiken AB

Nyfiken AB

  • 548 poäng 500 badge 2x thumb
Denna tråd ger tyvärr inte svar på min fråga. Har redan läst denna innan. Frågan gäller tillägget, som på egen hand ska sköta om bokslutet när det gäller skatter. Jag börja undrar om inte programmet gjort fel.
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.