Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokföra hästskor till hovslageri?

Hej!

Hjälper min sambo med hans nystartade hovslageri (enskild firma) och skulle behöva hjälp att reda ut hur jag bokför varor/material som köps in till företaget för att sedan användas ute hos kund. Ett exempel; kunden betalar 1300kr för en skoning, då ingår allt material som används, skor och söm("spik") bland annat. När materialet köps in, ska jag bokföra det på 5400 förbrukningsmaterial? Det köps in mycket åt gången så de ligger ju på lager tills de används. 

Tack på förhand 🙂

12 SVAR 12
Fd medlem
Inte tillämpbar

Japp, det stämmer.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Eftersom du inte är skyldig att bokföra lagret i en enskildfirma, annat än vid bokslut, så tycker jag att det enklare att använda "54xx" kontona. Då slipper du göra krångliga kontoomföringar vid bokslutet.
Använd gärna konto 5410 till material som du köper in och som skall användas inom 3år och 5460 till sånt som förbrukas på max 1år.

Där av mitt svar.

Med vänlig hälsning,
Fd medlem
Inte tillämpbar

Material som köps för att säljas, antingen direkt eller i samband med försäljning av tjänst är det väl frågan avser?
Vad har 5410 då här att göra ?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tycker du ska bokföra skoinköpen på 4010 för att skilja dem från annat förbrukningsmtrl som inte köps för att säljas, dessutom kan det bli så att ni vill bokföra ert lager som en tillgång ́vid bokslut och då är det praktiskt att ha det skiljt kontomässigt vid inventering.

Mikael Pettersson 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar! Om jag sedan bokför lagret som en tillgång, är det bara summan av aktuella lagervärdet jag behöver, eller även antal skor som köpts in vs förbrukats? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Att bokföra lagret som tillgång, är inget man kan välja själv (som Mikael Petterson skriver) om man vill eller inte. Det är du skyldig att göra.
Allt du har i lager vid bokslut, gem, skrivarpapper, hästskor, skruv och spik mm, skall inventeras och tas upp som en totalsumma i bokslut och deklaration.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du skall alltså ta upp det totala värdet (med viss avskrivning) i bokslutet och deklarationen men inte antalet. Dock skall du ha en inventeringsförteckning som anger antal av varje produkt samt inköpsvärdet, som skall sparas lika länge som bokföringen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar! 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vid inventering räknar du antalet kvarvarande skor multiplicerar med inköpspris ex moms och vips har du ditt lagervärde som du då bokför 1410 debet och kredit 4990 - därför passar skoinköpen bra på 4010

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar! 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

En till fråga: Verktyg som slits ut på någon månad går inte under 1220, är det istället förbrukningsmaterial 5400?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det är rätt tänkt - eller också 5410 korttidsinventarier - verktyg är ju ett bra exempel på sådana inventarier.

Mikael