Hur bokföra inköp av förbrukningsmaterial som jag ska sälja vidare. Fel antal i lager.

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Besvarad
Hej!

Jag utför städtjänster och brukar bokföra inköp av städutrustning och städmaterial på kontot 5400. Nu är det så att jag behöver ibland sälja några städgrejer till nya kunder. Jag anger antal varor och pris per styck på fakturor. 

Jag skapade en artikelkontering 3690 "övriga sidointäkter" med 25% moms, typ varor,
men sen det verkade sig att det dök upp ett minustecken i fältet "antal i lager".
Jag undrar nu vad gör jag fel:

1. Hur ska jag bokföra inköp av städutrustning och städmaterial som jag delvis säljer vidare och delvis använder själv.

2. Ska jag bokföra inköp på konto 4000 istället för 5400? Hur ska jag bokföra varor "per styck" för att antalet i lager skulle stämma? Jag antar att det är något fel med minustecknet nu.

Tack för svaret
Mvh
/Milena
Foto på Milena

Milena

  • 192 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 8 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,100 poäng 20k badge 2x thumb

lagersaldot har bara till funktion att visa vad många som sålts (än så länge), man ändrar antal i artikeln manuellt (utan att det ger någon boköringseffekt)

Om du säljer mer än du själv förbrukar kan det kanske vara ide att bokföra inköpen på ett 4XXX konto och kanske även boka mot lager konto 14XX. Då bokar du lagervärdet vid inventering den vägen också. Men antal i lager måste man manuellt lägga in på artikeln

(Redigerad)