Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av leads, tjänst eller vara - eEkonomi

Hur bokför jag inköp av leads - som vara eller som tjänst?! eller kanske reklam/pr?! och i så fall vilket konto?!
6 SVAR 6
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Du får ursäkta mig, men vad är det för leads du har köpt?
Här i forumet finns många trådar som förklarar hur du bokför reklam och pr. Lättast är att göra en sökning på forumets startsida: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna. Det är potentiella kunder. Alltså tjänst från olika företag som samlar in kundförfrågningar ang olika områden/branscher och gör det möjligt för medlemsföretag att skicka offert till ...

Googlade och leads är tydligen "en potentiell kund" så jag antar att du köpt någon form av kundregister eller adressregister. Vilket som så skulle jag nog välja övrig reklam eller någon form av försäljningskostnad. Intressant (och irriterande) med alla dessa nya ord som egentligen bara är nya utan att vara bättre. Lite som P3 som haft en feed. Det är bara en vanlig sändning ju!.....Och gymnasium som nu måste heta College för att duga.... märklig värld vi lever i.....ooops nu blev jag lite grinig gubbe tror jag.... Lycka till....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hehe, ja du har rätt (alltså inte om att du blev en grinig gubbe!) ... och ja, helt rätt! Leads = potentiella kunder med branschmatchande förfrågningar som vi och max 5 andra företag kan få skicka offert till om vi är tillräckligt snabba med att anmäla vårt intresse

Hej!

 

Tack för din fråga. Tyvärr kan jag inte riktigt hitta någon bra information kring hur detta hanteras, men jag skulle nog säga att det bör bli antingen någon form av försäljningskostnad/reklam alternativt att det kan bli någon form av Goodwill beroende på. I och med att det är potentiella kunder och inte ett faktiskt kundregister ( i och med att det är leads ) så kan det nog snarare anses som en direktkostnad då det inte är säkert att man får kunder utav leadsen. 

 

Mitt råd är att ta kontakt med en konsult alternativt att Bokföringsnämnden/Skatteverket kan ge dig mer information kring om det blir en tillgång eller ett direktavdrag. 

Ha det fint!

 

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

.. har du kommit fram till vilket konto ska man bokföra inköp av leads ?

för jag har  samma fråga nu 🙂 

tack