Bokföra påminnelse och ränta på leverantörsfaktura

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)

Hej!

Har fått en betalningspåminnelse på en faktura (som vi för övrigt ej har erhållit :( ). Undrar hur jag ska bokföra förseningsavgift och ränta..

Har fått fakturan mailad, ska jag först lägga in fakturan som vanligt på fakturadatum som är November? Sen då, ska jag även lägga in förseningsavgiften och ränta redan då? Eller hur gör jag det korrekt?

Foto på JL

JL

  • 1,140 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på burbage

burbage

  • 7,222 poäng 5k badge 2x thumb
Ligger räntan och påminnelseavgiften på fakturan eller är det separat på påminnelsen?
Bokför fakturan på november om du inte redan börjat bokföra fakturor på december. Har du det kan du bokföra den per den 1/12 annars kan det bli tokigt med momsredovisningen.
Räntan och påminnelseavgiften bokför du per det datum det är debiterat.
Momsredovisningen är ju beroende på om du använder kontant eller faktureringsmetoden och om du redovisar varje månad eller om du redovisar annan period