Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Frank_3
MEDLEM

Hur bokförs köp från annat EU-land?

Hej! Har köpt en maskin i utlandet (EU-land) och jag har aldrig bokfört ett köp från annat EU-land än Sverige. Uppgav VAT-nummer så det är omvänd skattskyldighet som gäller. Har läst igenom tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/konton-vid-tjanste-och-varuhandel-inom-och-utanfor-eu

...men förstår fortfarande inte riktigt hur jag ska få in maskinen i konto 1210 - "Maskiner och andra tekniska anläggningar", där jag har alla mina andra maskiner. Är det korrekt att göra såhär:






Hur ska jag annars göra så att maskinen hamnar i rätt konto och att alla uppgifter hamnar rätt på momsdeklarationen? 

Jättetacksam för svar!!!

13 SVAR 13
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skapa ett nytt konto t ex 4057 döp det till omföring inköp och kreditera det kontot istället för 4056 när du bokar om till 1210 så stör du inte momsrapporteringen kring konto 4056.

Mikael
Frank_3
MEDLEM

Stort tack för svar. 4057 är "Inköp varor 12% EG". Måste alltså vara ett 405X konto? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Rätt uppfattat 🙂

Mikael
Frank_3
MEDLEM

Kan man dela upp detta på två verifikationer eller är det bättre att ha det på samma?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Gör ett eget verifikat av omgötingen till inv klntot
Pacsac
CHAMPION

Tänk på att ombokningen från ett kostnadskonto 4xxx måste vara från ett konto som INTE har någon momskod (det blir annars fel i momsredovisningen)


Frank_3
MEDLEM

Japp, jag tänkte faktiskt på det med momskod. Men jag gjorde ett eget konto utan momskod. 



Korrekt att göra så här?

Helt ok att göra så här. Ett annat tips hade varit att du kunnat fylla i momskoden direkt på konto 1210: 20 (25 %). Då hade du sluppit omföringarna 🙂

Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bra jobbat

Rätt

Mikael
Albin_6
UTFORSKARE

Hej! 

 

Det är snart dags för mig att skicka in momsen till Skatteverket, så jag undrar lite hur jag ska göra med bokföringen kring en vara jag köpt från ett annat EU-land.

 

Jag uppgav mitt VAT-nummer till säljaren vid köpet, och betalade ingen moms på fakturan.

 

Låt oss för enkelhetens skull säga att fakturan uppgår till 100 000 SEK. Momsen på varan ska vara 25%.

 

1. Hur ska jag bokföra detta i Visma? Just nu är den bokförd som:

 

  • K 1930
  • D 1220

 

Men jag misstänkter att detta är fel.

 

2. Hur mycket moms ska jag skriva i ruta 30 "Utgående moms 25%" på Skatteverket?

 

3. I ruta 20 "Inköp av varor från annat EU-land". Ska eventuell transport och försäkring finnas med där?

 

4. I ruta 50 "Beskattningsunderlag vid import". Ska jag fylla i någonting där? Det var ingen tull på varan eftersom det handlar om handel mellan EU-länder.

Du har rätt i att det är lite fel i din kontering 😉 

Och du ska kontera den omvända momsen i bokföringen, inte bara lägga till i momsdeklarationen. 

Inköpet ska bokföras på 1220 inklusive tilläggskostnader, frakt mm. Om detta fakturerats av säljaren i det andra EU-landet beräknar du moms på de kostnaderna också. 

 

Du ska räkna ut momsen,  25% på hela inköpskostnaden. Detta bokför du i kredit på 2615 Beräknad moms på inköp EU, och i debet på 2645 Ingående moms utland. Det blir ett nollsummespel, ingen kostnad eller så, men beloppet hamnar rätt i momsrapporten. 

 

Ruta 50 ska inte användas här, som du skriver är det ju inte import, bara införsel från EU. 

 

Lycka till! 

Som tillägg kan jag väl också tipsa om att lägga upp ett separat inventariekonto med rätt momskod dvs kod 20 för att få inköpsbeloppet på rätt rad i momsdeklarationen. 

Tack för ditt svar!

 

Mycket hjälpsamt!