Hej,
Jag skickade en påminnelsefaktura till en kund som innehöll extra avgift. Nu betalade kunden den ursprungliga fakturan (alltså utan avgift).
Jag är nöjd och orkar inte driva in avgiften. Hur ska jag dock bokföra allt det här?
(har inte bokfört påminnelsen).
Mvh
Camilo
Jag skickade en påminnelsefaktura till en kund som innehöll extra avgift. Nu betalade kunden den ursprungliga fakturan (alltså utan avgift).
Jag är nöjd och orkar inte driva in avgiften. Hur ska jag dock bokföra allt det här?
(har inte bokfört påminnelsen).
Mvh
Camilo
-
2,218 poäng
Publicerades för 1 år sedan
-
61,654 poäng
Boka bort avgiften, d v s spegelvänd den kontering som innehåller den extra avgiften
Mikael Pettersson
Mikael Pettersson
-
9,052 poäng
Har du inte bokfört påminnelsen så finns ju inget att boka bort. Så jag förstår inte din fråga.
-
20,694 poäng
Varför skicka en kostnad i samband med en påminnelse? Kunden har fått en faktura på ett belopp och betalar det beloppet också, för det är så reskontrorna och betalningarna fungerar. Det är bättre att lägga en påminnelseavgift på nästkommande faktura till dem istället och hänvisa till den försenade betalningen.
//L
Moa Lundberg, Moderator
-
9,700 poäng
Hej!
Är inte påminnelsen bokförd i eEkonomi så behöver du inte göra något mer, än att registrera betalningen precis som vanligt och matcha mot fakturan.
Moa
Är inte påminnelsen bokförd i eEkonomi så behöver du inte göra något mer, än att registrera betalningen precis som vanligt och matcha mot fakturan.
Moa
Välj en kategori
-
Bokföringsfrågor
- 5601 konversationer
- 731 följer
-
Visma eEkonomi Bas
- 444 konversationer
- 20 följer