Hur bokföra reserverad/återbetalad paypal-avgift.

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har ett AB, använder kontantmetoden och försöker komma igång med mitt PayPal-konto för utländska kunder. Jag har skapat ett separat bokföringskonto för PayPal (1931) som jag kallar sparkonto med fiktivt kontonummer (enligt instruktioner i tidigare trådar). Nu har jag kopplat mitt företagsbankkort till kontot och då reserverar initialt PayPal 15 SEK tills man skrivit in koden man får på sitt kontoutdrag, därefter återbetalas pengarna någon dag senare. Se bild nedan. 

Hur bokför jag detta? Känns fel att bokföra till konto 1931 och sedan tillbaka eftersom pengarna de facto aldrig varit på paypalkontot. 

Tacksam för hjälpen
Foto på Bojan

Bojan

• 518 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

• 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Hejsan!

I och med att beloppen jämnar ut sig när du får tillbaka pengarna kan du bokföra enligt nedan:
1930 Företagskonto - Kredit
6570 Bankkostnader - Debet

När pengarna kommer tillbaka in på företagskontot:
1930 Företagskonto - Debet
6570 Bankkostnader - Kredit

/Hanna
Foto på Bojan

Bojan

Tusen tack för hjälpen!
Foto på Bojan

Bojan

Hej (igen)! Sitter och ordnar med alla papper inför bokslutet och undrar om ni har något förslag på vad jag kan använda som verifikation för händelsen ovan? Alltså som verifikation i pappersform för att sätta in i årets pärm. Räcker det med kontoutdrag från min internetbank enligt ovan? Fick ju ingen faktura eller liknande av paypal för transaktionen.

Tacksam för nybörjarhjälpen.

Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Bojan,

I denna tråden tror jag du hittar svaret på din fråga.

Ha en fin dag
/Susan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.