Bokföra överlåtelse av enskild firma till aktiebolag - eEkonomi

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hur bokförs överlåtelsen av min enskilda firma till mitt nya ab? Den enskilda firman har inga materiella tillgångar, varulager etc utan bara X SEK på 1930 Bankkonto och Y SEK i eget kapital. Med vilka konton bokförs överlåtelsen på EF- resp AB-sidan i Visma e-ekonomi?
Foto på Riks Daler

Riks Daler

• 120 poäng 100 badge 2x thumb
  • kaffesugen

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

• 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Hejsan!

Vid en överlåtelse från din Enskilda firma till ett Aktiebolag kommer du behöva avsluta din Enskilda firma. 

Detta gör du genom att göra ett bokslut/deklaration för att avsluta företaget. För att få in värdena i ditt Aktiebolag kommer du behöva lägga in beloppen som ingångsvärden. Detta gör du under Inställningar - Räkenskapsår och IB - fyll i dina ingående värden som framgår i den Enskilda firmans balansräkning. I eEkonomi kommer du behöva skapa ett nytt kundnummer då Aktiebolaget har ett nytt organisationsnummer och därmed en separat bokföring. 

Hoppas detta besvarade din fråga. Skulle du behöva mer ingående hjälp rekommenderar jag dig att kontakta din redovisningskonsult. 

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna
(Redigerad)
Foto på Riks Daler

Riks Daler

Hej Hanna,
Tackar för info. Mitt aktiebolag och min enskilda firma har funnits parallellt ett tag och så även de respektive kontona för e-Ekonomi hos er. Så att lägga in något från scratch i grundinställningarna funkar väl knappast när AB redan varit igång ett tag och själva överlåtelsen skett nu?
/R.D.
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Har jag förstått din fråga rätt om jag uppfattat den så här?
Du har både en Enskild Firma och ett Aktiebolag. Den enskilda firman ska upphöra och du vill flytta beloppet som du har på företagskontot till ditt aktiebolag?

Om jag uppfattat frågan rätt, så tänker jag att det är privat pengar du sätter in i aktiebolaget och då bokför du detta mot konto 2893.
Du kan läsa mer i tråden Bokföra egen insättning AB

Återkom med mer info om jag missuppfattat din fråga.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Riks Daler

Riks Daler

Jag bokförde inkråmsöverlåtelsen från min tidigare enskilda firma till mitt egna AB på konto 2893 enligt ovan. Är det något som skall göras nu i samband med årsavstämningen efter första året som AB eller skall det ligga kvar på 2893? Det känns lite märkligt att de i så fall ligger som "skulder till närstående personer, kortfristig del" för all framtid?
/Riks Daler
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Hej hej!

Jag vågar tyvärr inte svara på OM det kan ligga kvar för evigt eller om du bör boka om det efter en viss tid, det beror kanske lite på belopp också. Dubbelkolla gärna med en redovisningskonsult som kan ge tips på ombokning om det är så att det inte bör ligga kvar i balansrapporten. Alternativt om vi har någon annan användare här på forumet som har erfarenhet av detta och kan dela med sig. :)

/Annie

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.