Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lotta_22
MEDLEM

Läsa in leverantörsfakturor i pdf så de syns i Administration

Hur får jag in leverantörsfakturor (de kan inte skicka elektroniska fakturor) så att de syns i Visma Administration 2000 utan att använda Visma skanning? Vilken mapp ska man lägga dem i så de syns? Min organisation vill ha möjlighet att se alla fakturor på samma sätt.

6 SVAR 6
Davor P1
CHAMPION

Jag tror att du får aktivera tjänsten i Visma Administration och då skall leverantörerna skicka fakturorna till den adress du får från Visma.

Gå in på ARKIV - Företagsinställningar - Min sida/Internettjänster - Visma Autoinvoice

Under Inställningar för att ta emot dokument bockar du i Ta emot e-fakturor SAMT Ta emot PDF/Pappersfaktura som E-faktura

När du godkänt lite avtal kommer du se en adress och en mailadress som dina leverantörer skall använda för att skicka in fakturorna till er.

Tänk på att den i vissa lägen (vid stora fakturavolymer) kan vara idé att jämföra med programvaruleverantörer som exempelvis Swinx som erbjuder likartad tjänst för en fast månadskostnad istället för att betala per faktura.

//Davor P
Lotta_22
MEDLEM

Skulle vilja hantera det själv - byta mejladress för fakturor är alltid knöligt :-O, de borde kunna läggas i en fil under visma tänker jag...

Det blir dock lite svårare...... Du kan inte lägga det direkt i en mapp på servern.

Fakturorna som skall läsas in MÅSTE vara i formatet XML. Pdf används för att skriva ut det på skärmen eller på en skrivare, men Visma kan inte hantera detta format.

Om du vill sköta hanteringen själv och inte vill byta adress får du själv ha en rutin som vidarebefordrar alla fakturor till "inläsningscentralen" eller köpa ett program som är integrerat tillsammans med Visma.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Under flik 6 /spårning/ där kan du under Dokument hämta upp länken till var odf-fakturan finns. Då kan alla se den om de trycker på förstoringsglaset

Dock kvarstår problemet att för att du skall få med dig ODF filen så måste fakturan komma via Autoinvoice.

Det går inte att komma runt detta problem utan att antingen skicka fakturrna till inläsning via papper eller PDF till inläsningscentralen.

När fakturan är färdigbehandlad får du filerna via Autoinvoice och kan läsa in dem i programmet.

Skall du göra på något annat sätt måste du ha en integrationslösning med ett tilläggsprogram som hanterar alla fakturor, både de som kommer via Autoinvoice och alla andra (papper eller PDF)
Thomas L
UTFORSKARE

Är det inte smidigast att använda Visma Scanner? Och mejla fakturorna till adressen och koppla ihop bildunderlaget med leverantörsfakturan. 
Alternativt att använda en programvara för digitalisering av leverantörsfakturor med attestfunktion om man vill ha mer funktionalitet.