Hur får man lämna lönebesked när GDPR införs? - Lön 600

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej. Jag undrar hur det fungerar med lönebesked när GDPR införs. Vet att man inte längre får skicka via mail men är det okej att ge på papper för de som inte har mobil? MVH Sandra
Foto på Sandra

Sandra

• 202 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 2
Foto på catarina ScF

catarina ScF

• 2,182 poäng 2k badge 2x thumb

Jag undrar det med!

Fick dessutom höra att om man skickar lönebesked via posten får det inte framgå på lönebeskedet om den anställde varit sjuk, det är integritetskränkande om någon annan öppnar lönebeskedet...   För att få lov att ta med sjukfrånvaro ska den anställde skriva under ett samtycke till det på särskilt avtal. Rätta mig gärna om det inte stämmer!!

Man blir lite nervös över allt prat om GDPR... 

Foto på Suslin

Suslin

• 260 poäng 250 badge 2x thumb
Följer...
Foto på Jenny Henriksson

Jenny Henriksson

• 142 poäng 100 badge 2x thumb
Finns det någon möjlighet att skicka lönespecifikationen från Visma Lön 600 via Kivra till den anställda? 
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej! Jag lägger detta svaret som en egen tråd då det gäller just Kivra i detta fallet. /SannaDu hittar den nya konversationen här: Lönespecifikationer till Kivra
(Redigerad)
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,360 poäng 50k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Här har vi samlat all information om GDPR: https://vismaspcs.se/gdpr

Vi jobbar just nu med att GDPR-säkra våra produkter och processer och kommer uppdatera med mer information framöver.

Tjänsten Mitt Lönebesked kommer vi GDPR-säkra och det är vad vi rekommenderar tills vidare. Där kommer den anställde åt sitt lönebesked via webben eller appen Min Lön.
Läs om hur du kommer igång med Mitt Lönebesked: http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/getting-started/salarystatementinfo.htm

/Anna
(Redigerad)
Foto på ma

ma

• 92 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Lönebesked via e-post. Läser att ni ser över funktionen inför GDPR. Vad är svaret....

Lönebesked e-post GDPR
Foto på Molnet

Molnet

• 444 poäng 250 badge 2x thumb
Hur kan era kunder som är redovisningsbyråer hantera banklistan ur GDPR-hänsyn? Normalt sett har byrån mailat kunden banklistan och denne lagt in löneutbetalningen på sin bank. Men denna innehåller namn, p.nr och bankkontonr, vilket i hög grad är personupppgifter enligt GDPR.
Foto på Ludolf

Ludolf

• 2,554 poäng 2k badge 2x thumb
Enkelt: Redovisningsbyrån har behörighet att ladda upp bankfilen till kundens internetbank. Kunden loggar sedan in i sin bank och kan där granska överföringarna innan man signerar dem.
Foto på Anna Svensson

• 94,360 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Gällande attest eller liknande av underlag mm har jag precis lagt en kommentar i forumtråden https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/skicka-lonebesked-for-attest-till-kund-gdpr

/Anna
Foto på Ludolf

Ludolf

Jag hittar inget svar på frågan om man på en konkret begäran från en anställd får fortsätta e-posta lönebeskeden till denne. Låt oss säga att den anställde lämnar ett skriftligt godkännande.
Foto på Anna Svensson

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Jag har heller inte hittat det svart på vitt. Däremot hörde jag att ett sådant godkännande inte får användas eftersom den anställde är i beroendeställning av arbetsgivaren.. Ska se om jag kan hitta något som bekräftar det.
/Anna
Foto på Rebecka O

Rebecka O

• 62 poäng
Hej, 
Hur är tanken att man ska göra till nästa lönekörning? 
Måste man aktivera Mitt Lönebesked till alla kunder där vi har lönehantering eller kan man maila lönebeskeden om kunden samtycker till det? 
Hur blir det när man mejlar över preliminära lönebesked för ett godkännande ifrån kunden? 
/ Rebecka 
(Redigerad)
Foto på Anna Svensson

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
1: Som sagt har jag inte hittat svart på vitt att det är förbjudet att be om samtycke, men jag läste någonstans om att den anställde är i beroendeställning och man alltså inte får be om ett sånt intyg. - ska leta vidare om jag hittar var jag läste det.

2: Gällande attest eller liknande av underlag mm har vi en forumtråd där detta diskuteras: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/skicka-lonebesked-for-attest-till-kund-gdpr

/Anna
Foto på Ludolf

Ludolf

1: Det stämmer säkert att arbetsgivaren inte får be om samtycke/intyg. Men min fråga gällde det omvända: Den anställde är missnöjd med de distributionsvägar som företaget erbjuder, och ber själv om att få lönebeskeden per e-post.
Foto på Birgitta

Birgitta

• 1,356 poäng 1k badge 2x thumb
Jag kommer att gå tillbaka till att skicka lönebeskeden via brev igen, kommer att göra detta tills Visma har löst hanteringen med att kunna skicka via Kivra.
Foto på Annapanna

Annapanna

• 3,874 poäng 3k badge 2x thumb
Jag tänker precis likadant; det blir lönespec i pappersform igen. 
Foto på Molnet

Molnet

• 444 poäng 250 badge 2x thumb
Vem äger problemet?
Det gör den som är personuppgiftsansvarig = företaget ni jobbar med, inte programleverantören Visma!
Självklart kan man inte mejla preliminära lönebesked heller. Eller mejla banklistan heller.
Foto på Tobbe

Tobbe

• 676 poäng 500 badge 2x thumb
Tips: Lönebeskeden kan ju sparas om som krypterade pdf-filer eller ZIP-filer med lösenord.
Det är kanske lite pyssel att göra detta med varje enskilt lönebesked, beroende på hur många det är.
Men det torde vara GDPR-ok  att skicka dem sedan som bilagor med epost.

Så kommer vi att göra åtminstone tills en bättre lösning kommer.
Kommentera gärna detta.
Med vänlig hälsning, Torbjörn 
Foto på Annapanna

Annapanna

• 3,872 poäng 3k badge 2x thumb
Jag funderade också i de banorna först, men som du säger är det lite pyssel med det. Vi är 43 st, och det är för många för att spara varje/fixa med varje spec...
Foto på Tobbe

Tobbe

• 676 poäng 500 badge 2x thumb
Eftersom lönebeskeden redan är pdf-filer så  borde det vara enkelt för Visma att skapa dem krypterade med lösenord. Det kan ju de flesta pdf-programmen.

Men det kanske vore för enkelt...
Torbjörn
Foto på Ludolf

Ludolf

Varför inte ett fält i anställningsregistret där man en gång för alla lägger in det unika lösenordet för var och en? För man kan ju inte fixa med varje spec, som Annapanna skriver.
Foto på Jonathan Söder

Jonathan Söder

• 1,346 poäng 1k badge 2x thumb
Det lät ju spännande. Och sen en möjlighet att kunna skicka ut lösenordet som sms. Låter mycket enklare än att de anställda ska ha lönebeskedstjänsten. Särskilt i företag/föreningar med många tillfälliga anställningar. Ni kan ju ta samma avgift för denna lösning.
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.