Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur fyller jag i pension till anställd i arbetsdeklarationen -eEkonomi

Jag har enskild firma och en anställd. Nu skall jag betala tjänstepension till hen. Jag kommer få en faktura från pensionsbolag varje månad. Skall detta in i arbetsdeklarationen? Vart i sådant fall? Jag undrar även hur jag bokför fakturan för hens pension?

Tack!
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Den pensionspremien ska inte deklareras i skattedeklarationen.
Premien skall bokföras på konto 74XX, och likvidkonto i kredit.  dessutom ska du samtidigt boka upp den löneskatt på pensionen som skall deklareras i verksamhetens inkomstdeklaration (NE-blankett ). Den löneskatten är 24,26 % på premien och bokas konto 7533 debet och konto 2514 i kredit.
Då är hela kostnaden bokförd löpande.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.

Tack för svar, tyvärr förstår jag inte riktigt...

Är skattedeklarationen du skriver samma som det jag ska fylla i på Skatteverket för min anställde varje månad?  Den som står som "Arbetsgivaravgifter och avdragen skatt att deklarera för September 2017"

Har du något mer konkret förslag än 74xx?

Vad menas med löneskatt? Då borde jag väl sätta in pengar på Skatteverkets konto, annars får väl min anställde kvarskatt? Eller är det jag som får skatta för att jag ger min anställde pension? 

Förvirringen är total.

Vänliga hälsningar
Karin
Thomas51
CHAMPION

Ja, skattedeklarationen är arbetsgivaravgifter och avdragen skatt som du rapporterar till Skatteverket varje månad.

Lämpligt konto är 7412 Premier för individuella pensionsförsäkringar.

Löneskatt betalas av dig som arbetsgivare för pensionspremierna för din anställde. Din anställde får ingen skatt nu eftersom hen inte fått någon pension utbetald. 

Löneskatten kommer med på din slutskattsedel.