Hur gör jag med momsen när jag ska bokföra uppluppna kostnader för lokalhyra?

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 12 månader sedan
  • Besvarad
Jag har bokslut nu 31/3 i mitt AB och har precis lagt in de tre kommande månadernas hyror för lokalen i leverantörsreskontran i Visma eekonomi. Min fråga är nu hur jag gör med momsen - De hyror som avser april och maj har jag bokat från 5010 till 1710 och kommer att bokas mot konto 5010 igen på rätt månad. Dock undrar jag hur jag gör med momsen. Ska den också bokas bort och lyftas för respektive månad eller kan den ligga kvar på leverantörsfakturan mot konto 2641?

Så här har jag lagt upp fakturorna:



April:
Kredit 2440 - 17 740,00
Debit 2641 -  3 548,00
Debit 5010 - 14 192,00

Maj:
Kredit 2440 - 17 740,00
Debit 2641 -  3 548,00
Debit 5010 - 14 192,00

Sen gjorde jag en manuell verifikation enligt nedan:
Kredit 5010 - 28 384
Debit 1710 - 28 384

Är detta rätt eller fel?
Foto på Andre

Andre

  • 132 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 12 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 64,694 poäng 50k badge 2x thumb
Det blir inte rätt
Du har inte rätt att lyfta momsen på förskottsdebiterad hyra förrän i den månad hyran blir betald

istället ska du debitera ett konto benämnt vilande ingående moms ( t ex 2648 ) och göra följande omkontering i den månad hyran blir betald;

Kredit 2648
Debet 2641

Mikael
Foto på Andre

Andre

  • 132 poäng 100 badge 2x thumb
Tusen tack för ditt svar! Då kan jag väl bara lägga till det i den verifikation jag skapade så den blir enligt följande:

Kredit 5010 - 28 384
Debit 1710 - 28 384
Kredit 2641 - 7096
Debit 2648 - 7096

Och i april vänder jag på de olika kontona på hälften av beloppen och sedan resterande belopp i maj?

Då bör väl detta bli rätt?
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 64,694 poäng 50k badge 2x thumb
Rätt

Mikael