Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur gör jag min momsdeklaration? - eEkonomi

Hur gör jag min momsdeklaration? Jag betalade från mitt privatkonto innan jag skaffat företagskonto, och jag får inte upp de inköpen när jag ska göra min första momsredovisning
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vilket konto försöker du hämta upp inköpen från?

MIkael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Exempelvis så här: 
2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del 2 450,00
2641 - Debiterad ingående moms 48 (0%) 490,00
7610 - Utbildning 1 960,00
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Alfi,

Förstår jag dig rätt om jag uppfattar din fråga som att det är momsen på 490 kr du inte tycker du får med i ruta 48 på momsdeklarationen?

Testade att skapa en manuell verifikation enligt ditt exempel och då får jag med momsen i ruta 48.
För att se vilka verifikationer som finns i med i beloppet i rutan 48 kan du klicka till höger om rutan (finns 2 små rutor och en pil) då får du upp vilka verifikationer som ingår.

Eller kan det vara konto 7610 du menar att du vill få med i någon ruta?
Då detta är ett kostnadskonto och som standard inte har någon momskod kommer det inte med i någon ruta på momsdeklarationen

Återkom gärna med mer information om det är så att jag missuppfattat din fråga:) så kikar vi vidare.

Ha en fin dag
/Susan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Tack för ditt svar. Det gäller konto 7610. Jag har tagit körlektioner för att ta körkort specifikt för att kunna köra en matbil, och tänkte att detta passade bäst inom det kontot. Kan jag placera kostnaderna för körkort i något annat konto, som har momskod, eller är det inte möjligt att få tillbaka moms för detta?
MVH, Alfi
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Alfi,

När du bokat den ingående momsen på konto 2641(momskod 48) så är detta belopp, moms att få tillbaka.
Har du också haft någon försäljning och fått belopp i någon av rutorna (10, 11 och 12) minskar dessa belopp  den ingående momsen och i ruta 49 ser du om du får moms tillbaka eller om du ska betala moms.  

Det ska inte vara någon momskod på konto 7610, så det är helt rätt så som du gjort din bokningen.
Kostnadskonto brukar inte ha någon momskod.

Ha en fin dag
/Susan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Susan,

Tack för informationen, den var en stor hjälp.

Mvh,

Alfonso