Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Få in mer än ett pris på samma leverantör

Hur gör jag under fliken artiklar /inköp för att få in mer än ett pris på samma leverantör, som det är går det ej att skriva leverantörens namn mer än en gång

11 SVAR 11
Jonima
MEDLEM

Du kan ju lägga det under stafflat pris om det är därför du önskar olika priser
Annika36
UTFORSKARE


Om det är Visma Administration 2000 du har kan du lägga in samma leverantör på flera rader vid "Leverantörspriser" under inköpsfliken. För att skilja dem åt kan du skriva in text i leverantörens artikelnr.
Var noga med att rätt rad i leverantörspriser är markerad ifall du sedan lägger in stafflingar.

Jag kan då rakt inte lägga in samma leverantör flera ggr  trots Adm 2000
Annika36
UTFORSKARE


Konstigt. Men jag har ver 2017.0. Kan det vara så att Visma har tagit bort den möjligheten i det nya utförandet?
Vad säger Visma?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan,

I version 2017.0 och tidigare versioner så fungerade det att lägga upp samma leverantör två gånger under fliken 3. Inköp inne på artiklen. När vi bytte databas i programmet ifrån dbase till SQL så är detta inte längre möjligt då det resulterar en krock i databasen om man har samma leverantörsnummer upplagt flera gånger. Så från version 2017.1 och senare versioner så fungerar inte det utförandet.

Ha en fortsatt fin dag.

//Amanda
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag är dock nyfiken på hur ni jobbar i programmet. Hur är ert arbetssätt som gör att ni har behovet av att lägga in artiklen pris två gånger på samma leverantör. Tänker att det kan bli felaktiga uppgifter vid skapandet av beställningar då man endast kan ta det ena priset. Hade gärna velat veta hur ni gör så vi kan analysera hur stort behovet är om det finns något annat sätt som kan vara värdefullt för er.

Vänligen 
Amanda
Jonima
MEDLEM

För vår del kan det ha att göra med sk Bid-priser. Mao speciella slutkunder som då rabatteras ända ner på inköpsnivå - oavsett antal

Annika36
UTFORSKARE


Hej
För vår del handlar det oftast om att leverantören har olika artikelnummer för olika förpackningar. T.ex. om vi ska köpa in fett som vi ska ha i vår produkt.  Vi har fettet upplagt per kg i artikelregistret men leverantören har ett artikelnr för 400-grams patroner och ett annat för 1-kgsburkar osv. Priset/kg varierar då beroende på vilken förpackning vi köper in. Ibland kan det bli hanteringsmässigt bättre för oss att köpa in 5 st patroner istället för 2 st 1-kgs burkar, även om priset per kg blir högre i det fallet.

Det känns inte bra att denna möjligheten är borttagen i den nya versionen.

Mvh
Annika


Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej Annika, 

Om leverantören har olika artikelnummer för olika storlekar på burkarna, i detta fallet, så lägger du också upp dem som olika artiklar i artikelregistret. 

Ha en bra dag!

/Annelie
Annika36
UTFORSKARE

Hej Annelie
Jag har glömt att svara på detta.
Grejen är att vi i det här fallet lägger in fettet i strukturen på andra artiklar och då är det ett visst antal gram som läggs in för varje paketartikel, inte en viss storlek. Vi kan inte hålla på och byta artikel i i alla strukturerna varje gång vi köper in en annan storlek.
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej Annika, 

I Visma Administration är det inte möjligt att ha flera enheter i samma paketartikel. Det blir en lite för komplex hantering för programmet. 
Vi har Partner som utvecklar lösningar till våra program. På vår hemsida hittar du dessa partners och återförsäljare, där kan du läsa mer och kontakta dem. 
Ha en fin dag!

/Annelie