Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur gör man när man har fakturor från augusti?

Jag har fakturor från augusti som jag inte hittade betalning på. Men nu har jag hittat dem.

Hur bokför jag dem i September även om de är betalda i augusti?

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Varför inte bokföra dem som betalda i augusti?

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

...eller byta datum på betalningen till augusti, eller är månaden låst?

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja den är låst
Fd medlem
Inte tillämpbar

För att få det att stämma sista september, boka in det hela som betalat i september och lås inte förrän du stämt av samtliga konton i balansräkningen så de stämmer.

Jag brukar alltid börja avstämningsproceduren med just bank- och postgirot, förlåt plus-girot, och ta ut kontoutdrag från bankerna för månaden som varit. Sedan tar jag ut ett kontoutdrag från bokföringen på det konto som motsvarar bankkontot. Sedan tittar jag på sista raden längst ner till höger vad som banken har kvar på mitt konto per den sista och sedan kikar jag på vad jag har på min lista längst ner till höger per den sista.

Har bägge listorna samma siffra, stämmer det, misstämmer det, måste du pricka. Lägg de båda bladen bredvid varandra och läs av uppifrån och ner. Du ska kunna matcha bankens transaktioner med dina egna transaktioner dag för dag.

Jag målar över det som stämmer med överstrykningspenna. Det som på slutet inte är övermålat, är diffen. Då vet du var du ska leta.

Lycka till!

//L

Ing-Mari3
MEDLEM

Brukar aldrig låsa. Då kan ju inte avstämningen gått nåt vidare bra.
Jenny_
MEDLEM

Jag låser inte heller i det pågående året utan väntar tills bokslutet är klart med att göra det. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag låser aldrig... men jag använder VA 2000. Har man gjort bokslutet och skickat in det, har jag svårt att förstå varför man skulle behöva låsa. Siffrorna är ju fastställda i bokslutet och kan inte ändras i och med det. Och i och med det, har jag stuckit ut hakan och sagt nåt urbota dumt... 😕

Ing-Mari3
MEDLEM

Håller med. Jag låser heller aldrig. Förstår inte vitsen med det.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

När låsningen ska göras kan ni läsa mer om i vår skrivna hjälp om Bokföringsnämndens vägledning. Där ser ni också lite kring vägledning kring god redovisningssed. I datoriserad bokföring måste rättelse på en bokföringspost som ingår i en låst period göras med en ny ändringsverifikation. Det innebär att rättelser inte får göras med hjälp av att stryka eller lägga till rader på en bokförd bokföringspost. Fel som upptäcks efter att en period är avslutad (avstämd och låst) ska enligt vägledningen bokföras i den olåsta perioden som felet upptäcks. Om du till exempel upptäcker felet i juni och den felaktiga bokföringsposten finns i den låsta perioden mars, ska du bokföra rättelsen i juni.

Mia