Hur gör man när man säljer med klarna - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej, 

Jag är helt ny på detta. Jag har en webbutik och kunden kommer att bara kunna välja att betala med Klarna. Jag undrar måste jag bokföra själva försäljningen i Visma eEkonomi eller ska jag bara bokföra när jag får en inbetalning från Klarna? 

Om man bara ska bokföra inbetalning från Klarna, hur gör man när man har bankkoppling? 

Tack på förhand, 
Angela Ferreira
Foto på angelaferreira

angelaferreira

• 690 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,862 poäng 50k badge 2x thumb
Angela
Jag har ingen direkt erfarenhet av just KLarna så det jag skriver brukar gälla i allmänhet när man som du har hjälp av betalningsförmedlare.

På den avräkning Klarna upprättar och som ligger till grund för betalningen till dig brukar de specifisera 

försäljningen till dig och momsbeloppet brutto.

Därefter drar de av sin provision för betalningsförmedlingen och debiterar moms på det beloppet och sedan skickar de mellanskillnaden till dig.

Hoppas det stämmer även i ditt fall.

I så fall bokför du efter det.

MIkael
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Angela,

Om du enbart ska bokföra händelsen när den kommer in via din bankkoppling under kassa- och bankhändelser så väljer du Matcha.
Som bokföringshändelse väljer du Övrig insättning och under inkomsttyp tar du Egen kontering och får då hämta det försäljningskonto och eventuellt momskonto som du vill ha.
Sen väljer du Bokför.

Ha en fin dag
/Cecilia
Foto på angelaferreira

angelaferreira

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag antar att jag kommer få hem en faktura/utdrag från klarna med beloppet dem ska betala ut till mitt konto. Jag antar att jag ska bokföra fakturan/utdraget från klarna.

Jag undrar hur man bokför detta. Ska man ska en kundfaktura eller leverantörsfaktura? Eller ska man bara bokföra det som en verifikation som sedan matchas med kontoutdrag från banken?

Eller ska man istället lägga in det som kassa-bankhäöndelser och sedan matcha?

Vad är bäst & enklast?

Ha en fortsatt trevlig dag,

Angela
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Vad som är bäst och enklast för just dig beror på hur du vill jobba i programmet.

Jag rekommenderar att du bokför via Kassa- och bankhändelser,där du även kan kopiera och klistra in ditt kontoutdrag från banken - vilket spara tid för dig istället för att manuellt knappa in alla uppgifter.
Oavsett om du skapa en kund- eller leverantörsfaktura i programmet kan du efter att du gjort en in- eller utbetalning Matchar under Kassa- och bankhändelser.

Även om du inte skapat leverantörsfakturan (i detta fall från Klarna) i programmet kan du fortfarande Matcha utbetalningen via Kassa- och bankhändelser och då välja Övrigt uttag - Egen kontering och sedan knappa in moms och kostnadskonto.
Är det en kundfaktura som inte är skapad i programmet kan du även här Matcha inbetalningen under Kassa- och bankhändelser och då välja Övrig insättning - Egen kontering och välja moms och intäktskonto.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på angelaferreira

angelaferreira

Tack!

Dock kan inte jag lägga in något mannuelt i Kassa - och bankhändelser eftersom jag har bankkoppling?

Hur gör jag då? Ska jag skapa en verifikation i förväg eller samma dag som inbetalningen för att det ska gå att matcha med kontoutraget som hämtas automatisk? 

Ha en fin dag, 
Angela
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej igen,

När du har bankkoppling och kontoutdraget kommer in med automatik kan du Matcha händelsen - du väljer då Övrigt uttag - Egen kontering och sedan registrerar du på de kostnadskonto och moms som händelsen avser. 

I denna tråd ser du hur du skapar och betalar leverantörsfakturor.

Ha en trevlig helg
/Susan
Foto på angelaferreira

angelaferreira

Okej, då förstår jag. Jag behöver ej skapa faktura i programmet utan kan vänta tills det dyker upp i Kassa-bankhändelser och där lägger jag sedan in information som står på fakturan.

Tack för er tålamod,.

Ha en trevlig helg
Angela

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.