Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur hantera valutakonto?

Hej,
Hur ska man hantera valutakonto i Visma? Bankutdraget på ett Eurovalutakonto står ju i valutan Euro, men bokföringen måste ju stå i SEK. Hur kan man bokföra i Visma Eurobelopp som sedan omvandlas till SEK, efter att man lägger in valutakursen i programmet? Jag har bokfört i andra bokföringsprogram där man i början i varje månad lägger in nyaste valutakurserna så att man kan bokföra i andra valutor, men dessa omvandlas alltså till ett värde i SEK. Hur göra i Visma?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-10

10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

Precis så gör du i Visma också men får sedan per den sista varje månad gör omföring av valutadifferensen manuellt efter kursen.

Så gjorde jag hela tiden när jag jobbade med valutor.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, men hur fungerar det då? Hur kopplar jag att valutan på ett bokföringskonto ska omvandlas till SEK? Det är det som jag inte förstår?
Lena Ekonomi
MEDLEM

Tyvärr har inte Visma så man kan ha "pengarna" i valuta på valutakonto utan det blir i SEK. Så tex har du ett Eurokonto på banken med tex 100:- Euro så måste du mata in i SEK när du lägger upp det kontot i Visma. Det blir en diff mellan bankens uppskattade värde och ditt så jag gör som ovan talare bokar om diffen varje månad om du har många transaktioner annars till bokslutet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för era svar! Jag skulle vilja veta vad det i så fall är för vits med att lägga upp valutakurser "för de valutor man har upplagda i programmet", som det står under 'Inställningar' i programmet? Om de registrerade valutorna inte kommer till någon nytta? Hur kan det vara svårt för Visma att tillhandahålla den typen av funktion?

När man har matat in valutorna där; kan någon säga vad man ska ha dom till efteråt? Varför ska man ta sig tiden att mata in valutor, som ändå inte kan appliceras på något sätt när man bokför?
Tacksam för svar.
Lena Ekonomi
MEDLEM

Valutakurserna kan du ha för leverantörsfakturor och inkommande FS de som är i andra valutor än SEK. Det är vad jag använder valutakurserna till. Den kurs som ligger inne vid registrering av levfaktura tex får ju den kursen som du sen bokar vid betalning betalningskursen och ser ju diffen där mellan de kurserna.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, tack så mycket för svaret Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Har du ett eller flera valutakonton hos banken kan du använda Valutakonto i Administration för att betala dina Leverantörsfakturor från  respektive valutakonto. Valutakonto/ficka använder du dig av om du ofta gör betalningar med annan valuta än svenska kronor. Gör du betalningar i samma valuta som leverantören har så elimineras valutariskerna. För att kunna använda valutakonto vänder du dig till din bank. I programmet gör du sedan inställningar genom att se till att du har fyllt i kontonumret för dina olika valutakonton under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, fliken Bankuppgifter.

Dina Bankkonton ligger då i annan valuta och du bör med jämna mellanrum värdera om på valutakontot i bokföringen. Valutakurser ändras hela tiden och i Administration bokas dessa om manuellt medan tex Visma eEkonomi gör denna värderingen automatiskt.

Mia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har jag missat något eller måste jag ha ett sidordnat register som jag uppdaterar manuellt för att kunna hålla ordning på saldot i utländsk valuta.
Jag vill ju gärna veta att summan av olika transaktioner med utländsk valuta som bokförts motsvarar det saldo i utländsk valuta som bankens kontoutdrag visar.

I vissa system kan jag på samma verifikationsrad ha fält för valutakod, belopp i valuta, valutakurs och bokfört i SEK. På det sättet kan jag få saldo i såväl valuta som i SEK.

Håller med om att det är B att uppdatera valutor mauellt i Visma Admin hela tiden.

Hej Robert2,

 

När det gäller bokföring i utländsk valuta så finns det inget stöd för detta i programmet. All bokföring sker i den inhemska valutan. Vill du se beloppen i den faktiska valutan behöver du titta på själva fakturorna som det gäller. 

 

På flertalet banker man se beloppen i sek så ett tips är att kontrollera med din bank. 

 

/Tinna