Hur hanterar jag semester i Visma Lön för en som arbetar 50%?

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 dagar sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
En anställd går från 100% till 50% den 1/9. Har månadslön och kommer fortsätta ha det. Har idag 25dagar semester vilket borde betyda 13dagar semester för 50%. Personen har varit anställd sen maj 2016.

Vi tillämpar förskottssemester(dvs rätt att ta ut semester innevarande år) och semesteråret är 1/1-31/12. Efter sommarens semester har personen även kvar semesterdagar att ta ut.
Men hur får jag in detta i Visma 600? Jag har ändrat på personalfliken att ny sysselsättningsgrad och lön ska gälla fr o m 1/9. Men hur blir det med semestern? Låter jag detta vara och ändrar först efter årsskiftet 19/20? Personen kommer arbeta 50% under 1920 med. 

Har läst mig till att det kan vara skillnad på om man jobbar varje dag i veckan eller inte. Men vi kommer ha svårt att sätta ett schema då det kommer skilja sig åt beroende på vecka. Jag tror att vi i Visma kommer utgå ifrån att personen jobbar 4 timmar/dag. Om det gör det hela lite enklare för oss.

Men jag gärna veta hur jag ska göra på semesterfliken!
Foto på Amie

Amie

  • 688 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 7 dagar sedan

  • 0
  • 1
Foto på HenrikJ

HenrikJ

  • 360 poäng 250 badge 2x thumb
Hej,

Antalet semesterdagar förändras inte om ni räknar med att personen är på arbetet 5 dagar i veckan, rätten till ledighet ändras inte. Du behöver alltså inte ändra antalet dagar. Däremot kommer pengarna som personen får ut för sina semesterdagar justeras med ändrad sysselsättningsgrad.

Hade personen däremot arbetat 50 procent med vissa helt lediga dagar (intermittent deltidsanställd) så hade ni kunnat beräkna antal semesterdagar efter inställelser, så kallad nettosemester.
Foto på Amie

Amie

  • 688 poäng 500 badge 2x thumb
Tack för svar, om vi säger att personen arbetar 1 heldag och 3 halvdagar, alternativt 2 heldagar och 1 halvdag, hur gör jag då? Hur många dagar blir det i semester per år? Vad jag även är ute efter är hur jag praktiskt hanterar det i Visma så inte de sparade eller årets semesterdagar försvinner. Hur skriver jag in detta på semesterfliken?
Foto på Annelie Engvall

Annelie Engvall, Moderator

  • 1,838 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Amie,

Om en anställd är deltidsanställd och inte jobbar alla dagar i veckan så är personen intermittent deltidsanställd. Hur semesterdagarna beräknas för den anställde beror på om ni jobbar med bruttosemester eller nettosemester för deltidsanställda. Den inställningen gör ni under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester - det är en ruta du bockar i för hur semester beräknas för intermittent deltidsanställda. 
Vid nettosemesterdagar registreras endast semester på de dagar den anställde skulle ha arbetat. Vid bruttosemester registreras semester även på arbetsfria dagar. 
Vid nettosemester får den anställde färre dagar men semesterdaglönen blir högre. Vid bruttosemester får den anställde fler semesterdagar men lägre semesterdaglön.

Semesterdagar försvinner inte i programmet utan vid ett semesterårsavslut så läggs årets Betalda dagar den anställde inte tagit ut, som sparade dagar. 

Har du ytterligare frågor gällande detta så är du välkommen att kontakta oss på supporten.

Ha en fin dag!

/Annelie