Hur hanteras momsen vid inköp av varor? -eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! Är ganska så ny med det här. Jag har en mindre bilverkstad och nu har jag köpt in bildelar åt en kund som jag har fått en faktura på nu. Lägger in den som levrantörsfaktura men har även ett verktyg med på fakturan som momsen ska dras av på. hur fyller man i rätt?
Foto på Johan

Johan

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 67,670 poäng 50k badge 2x thumb
Verktyget debiterar du konto 5410, reservdelarna 4010 och ingående momsen 2641

Mikael Pettersson
Foto på Johan

Johan

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb
Ok så momsen för allt ska in på2641 då? Sen när man får betalt är det bara skriva in totala belopet som vanlig?
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 67,670 poäng 50k badge 2x thumb
Ja
Debitera konto 2641

Jag förstår inte din följdfråga!

Mikael
Foto på Johan

Johan

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb
Ok
Foto på Johan

Johan

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb
skriver tokig jah :) men när man får betalt så är det bara och lägga in totala fakt bellopet på kassa och bankhändelser? :)
Foto på Johan

Johan

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb
4010 finns int?
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 67,670 poäng 50k badge 2x thumb
Sök ett konto som börjar på siffra 4 och heter varukostnader eller något liknande. Jag jobbar inte i e-ekonomi själv utan har en normal-kontoplan i huvudet.
Hur tar du betalt - har du gjort en faktura eller har du ett kassaregister?
Mikael
Foto på Johan

Johan

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb
ända jag hittar är 4000 och det heter ́ ́varor ́ ́ så måste bli det då? men det är inget mer jag måste göra när jag fått betalt för varorna? tar betalt med faktura. känns som man är helt bortkommen ibland har klarat mig bra genom att läsa på forumet men fatta inte detta så måstee skriva en egen tråd :)
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 67,670 poäng 50k badge 2x thumb
4000 funkar det blir rätt för dig.
När du fått betalt för jobbet och varorna ska du bokföra det också, men du kanske redan vet hur du ska göra då med din egen faktura och då är det inte mer än så.
Köpa varor, göra jobb, fakturera och få betalt.:)

Mikael
Foto på Johan

Johan

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb
en liten fråga till. varorna måste man lägga till det som artiklar eller kan man bara skriva summan för varorna direkt på kundens faktura utan att behöva göra artiklar?
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Johan,

Du måste skapa minst en artikel, denna artikel kan du sedan plocka upp vid varje tillfälle och manuellt ändra benämning och pris på.
Fakturerar du både varor och tjänster får du skapa två artiklar, en för varor och en för tjänster.

Hur du skapar en artikel ser du i dokumentet Skapa artikel

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Johan

Johan

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb
ja jag har juh artiklar för tjänsterna, när jag ska ändra artikel ska in och ändra via artiklar eller kan man bara ändra pris och benemning direkt när jag tar fram artikeln när jag skapar fakturan?
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej igen,

När du plockar upp en artikel på fakturan kan du ändra benämning och a ́pris mm, denna ändring påverkar enbart den aktuella fakturan.
Vill du att rätt benämning ska komma upp även nästa gång måste du gå in på artikeln och göra ändringen där.

Ha en fin kväll
/Susan
Foto på Johan

Johan

  • 236 poäng 100 badge 2x thumb
ja men då har jag fått lite info om saker man undrat över av både dig och mikael, tack för hjälpen :)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.