Försäljning kontant och iZettle utan kassakrav - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har ett litet bekymmer här,

Jag driver en paintbollbana ute i en skog. Tar betalt kontant och med iZettle. 
Jag ligger långt under kravet för kassaregister och har frågat skatteverket om detta.
Normala köp ligger mellan 300-500kr, så det passar in i förenklad faktura.

Min utmaning:
I helgen hade jag 12st spelare varav 8st betalade kontant och 4st med kort.
Vet bara namnet och telefon nr till 1st av dessa personer.

Hur i hela fridens bokför jag detta i eEkonomi?
Hjälp!
Foto på Knivskarp

Knivskarp

• 564 poäng 500 badge 2x thumb
  • förvirrad som vanligt :)

Publicerades för 5 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,096 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Om du inte behöver skapa några kundfakturor eller kvitton då så kan du bokföra de kontanta betalningarna direkt via Kassa- och bankhändelser som Övrig insättning - Egen kontering mot kassakontot.

Vi brukar föreslå konto 1580 för att bokföra iZettle. Då bokför du försäljningen under Bokföringen - Verifikationer mot konto 1580. När pengarna därefter landar på ditt bankkonto så matchar du den händelsen mot Övrig insättning - Egen kontering och matchar mot 1580.

/Anna
Foto på Knivskarp

Knivskarp

• 564 poäng 500 badge 2x thumb
Hej,

Jag måste ju fortfarande betala moms på dessa hära pengarna, då blir det väl galet med övrig insättning? Så kvitton måste jag kanske skapa?

Ska testa konto 1580, för izettle, har en betalning på g in så det blir ett perfekt test.
Foto på Anna Svensson

Hej!

Nja, när du registrerar den kontanta händelsen via Övrig insättning - Egen kontering plockar du upp moms och försäljningskonton, så det bokförs korrekt.
Du måste däremot själv veta om du behöver skapa kvitton till dina kunder eller inte. Förenklad faktura finns inte i Visma eEkonomi eftersom du måste skapa kunderna för att kunna plocka upp dem på fakturorna.

/Anna
Foto på Brodertra

Brodertra

• 202 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,

Jag står inför liknande problem och lyckas, än en gång, inte läsa mig till svaret.

Som det ser ut nu så har jag en omatchad kontant händelse på 1920. Från mitt kontoutdrag så kan jag se att det kommit in 267,44kr från iZettle efter en kortbetalning på en marknad.

Ska jag bokföra hela beloppet på 275kr mot 1580 och senare lägga in avgiften på 7,56kr?

Jag kör utan kassaregister och undrar om jag ändå måste skapa en kundfaktura. Då det är kortköp på marknad har jag inga uppgifter alls på kunden.

Det finns många liknande svar på denna och andra trådar men jag rör ihop allting när jag väl ska försöka "föra över det" till min situation. Vore väldigt tacksam för hjälp!

Mvh

Rickard
Foto på Anna Svensson

Hej Rickard!

Kontrollera först med Skatteverket hur du ska göra när du inte har kassaregister.

Sen behöver du bara använda 1580 om du registrerar försäljningen i 2 steg, och då bokför du hela beloppet på 1580.
/Anna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.