Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Periodisera kundfakturor utan att behöva skapa alla kundfakturor - eEkonomi

Hej Jag skulle vilja göra kundfakturor som bokförs som 12 separata fakturor för varje månad under perioden utan att behöva manuellt  skriva in 12 stycken separata fakturor för de kommande 12 månaderna.

Jag hittar ingen sådan funktion förutom på leverantörsfakturor. 

Jag har inte heller hittat något i inställningarna för kundfakturor eller har jag missat vart  det skall göras i inställningarna?

Om inte hur ska jag göra för att slippa en massa onödigt jobb? (vill inte sitta och kopiera och klistra etc. det är lätt att göra fel!!)

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har jag tolkat det rätt, att du vill skapa en faktura men periodisera intäkten på 12 månader?

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja! samt att kunden fördelar kostnaden. Ex. om en kund tecknar ett service avtal på för ett år vill jag kunna fördela kostnaden jämnt över avtals perioden med 12 del fakturor alternativt per kvartal..
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad menar du med att kunden fördelar kostnaden?

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

menad kunna glöm kunden?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Va???
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fråga:
Har jag tolkat det rätt, att du vill skapa en faktura men periodisera intäkten på 12 månader?
Svar:
Ja du har förmodligen tolkat det rätt!
Samt att kunna fördelar kostnaden AV MOMS då intäkterna skall komma månadsvis.

Exempelvis om vi säljer ett service avtal. Som tecknas med kunden vilket löper under ett ÅR.

Då har  vi som parter att avtal för den aktuella perioden på en totalsumma som gäller under avtalsperioden.

Denna total summa skall delas upp i månadsvisa betalningar under avtalsåret vilket skall resultera i 12 stycken fakturor. (vilket skall bokföras som 12 stycken enskilda fakturor.)

Intäkterna ska fördelas månadsvis och moms redovisas månadsvis mot de månadsvisa fakturorna.
Dvs även momsen skall bokföras månadsvis och inte på totalbeloppet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bra, då förstår jag bättre.

Som egen mottagare av serviceavtal, får jag månadsvisa fakturor, inte en per år. Däremot är frågan om funktionen Avtalsfakturering finns i det eminenta programmet eEkonomi. Den funktionen finns i alla fall i Visma Administration och fungerar så, att man skapar en avtalsmall, en fakturamall, som med en enkel knapptryckning skapar en faktura varje månad utan att man behöver anstränga sig. Det enda man behöver komma ihåg är att det är dags att fakturera. Man får till och med en rad där det står vilken period fakturan avser. På så sätt får man in månatlig moms också. Jag tror det är den funktionen som skulle passa i det här fallet.

Tyvärr är min kunskap  ringa avseende eEkonomi, men någon annan är mer än välkommen att ta över stafettpinnen från mig.

Lycka till med avtalsfaktureringen.

Med vänlig hälsning Lena


Fd medlem
Inte tillämpbar

Dessvärre finns det ingen motsvarande funktion i eEkonomi, utan där kan man istället utgå från en grundfaktura vilken man sedan kopierar 11 gånger och ändra fakturadatumet på varje kopia. Ni kan följa önskemålet i denna tråden om ni vill!

/Karl 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack jag gav upp och har gjort som du informerade.