Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magnus59
MEDLEM

Hur korrigerar jag felaktigt kontosaldo efter momsdeklaration? - eEkonomi

Hej.

Jag har orsakat ett fel i min bokföring som är kopplade till 2611, 2641, 2650 och 3740.
Grundproblemet är väl att jag inte kan Visma eEkonomi så bra. För att lösa mitt fel har
jag inför (och efter) varje momsredovisning "skyfflat" belopp mellan kontona ovan, samt
använt ett temporärt konto (6090).

Igår fick jag hjälp av Visma support som loggade in på mitt konto och gjorde om mina
momsredovisningar för kvartal 4 år 2018 och kvartal 1 år 2019.

Momsredovisningen (verifikationen) för kvartal 1 visar rätt beräknade belopp för 2611, 2641 samt 2650. Vidare visar kontosaldo för 2611 och 2641 rätt. De visar båda 0,00.

Problemet är 2650. Vid en kontoanalys så visar beloppet inte samma som i den automatiskt skapade verifikationen (momsdeklarationen, kvartal 1 år 2019).

En sak som Visma support visade mig när de gjorde momsdeklarationen var att man kunde
ta bort momskoder för t.ex. 2611 och 2641 (något jag antagligen skulle använt mig av tidigare för att slippa mina problem).

Jag funderar nu på att skapa en verifikation med datum 2018-12-31 (alternativt 2019-03-31) som ser ut så här:
 
3740            1 (K)
6090    24978 (D)
2650    24977 (K)

Då kommer kontosaldot för 6090 bli nollställt. Vidare kommer kontosaldot för 2650 stämma med beloppet för 2650 i verifikationen (momsdeklarationen, kvartal 1 år 2019).

- Skulle den typ av bokföring tänkas fungera?

- Ur programmet Visma eEkonomis synpunkt/aspekt, får detta några konsekvenser som jag måste hantera (nu eller vid ett senare tillfälle)? I så fall, vilka och hur löser jag dessa?

/ Magnus
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Ja konteringen ser korrekt ut. Då nollar du ut det felaktiga beloppet.

Framöver, så att du hanterar ditt program och momsen korrekt, vill jag att du använder dig av vår film för momsredovisningen i eEkonomi.
Den förklarar hur man både jobbar med momsen, bokför den och sedan slutligen betalar den. Det är  vår rekommendation för hanteringen:)

Att plocka bort momskoder med mera på momskonton är endast att rekommendera vid tidigare gamla fel, inte på hela kontot i kontoplanen "framöver". 

Ha det gott!

/Sofia