Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur korrigerar jag utgående moms på förra räkenskapsåret ? - eEkonomi

Mitt första räkenskapsår köpte jag några saker från utlandet och glömde bokföra utgående moms som skall betalas för dessa. När jag skulle göra min årsvisa momsdeklaration var räkenskapsåret redan avslutat och årsredovisningen inskickad. Jag noterade misstaget och justerade det i momsdeklarationen jag skickade till Skatteverket, men inte momsredovisningen i VISMA. När jag sedan fick en utbetalning från skattekontot och skulle matcha den mot momsredovisningen, så stämde det naturligtvis inte. Någonstans måste jag peta in den utgående momsen. Hur löser jag detta på enklaste sätt ? Det är AB och kontantmetoden.
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du skriver att du köpte saker från utlandet och att du glämde bokföra den utgående momsen på dessa - du justerade misstaget i momsdeklarationen - fick en utbetalning? ( för deklarerad utgående moms?) från skatteverket ; jag får inte ihop det och har därför en fråga innan vi fortsätter.

Om du köpte några saker från utlandet - är det då ingående moms ( moms på inköp) du deklararat för att  senare få en utbetalning från skatteverket?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, jag fick en utbetalning eftersom jag totalt har köpt mer än jag sålt så att säga, hade moms att få tillbaka. Jag bokförde ingen moms alls på varorna, eftersom ingen moms stod på fakturorna.
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK
Rätt angående de köpta varorna från utlandet hade varit att redovisa moms enligt reglerna för omvänd skattskyldighet men det kan du rätta i efterhand eftersom det är ett noll-summe spel.

Nu till momsåterbetalningen:

Rätt kontering av den utbetalning du fått är som nedan;

Vid utbetalningstillfället;

Debet bank (t ex 1930)
Kredit skattekontot 1630

Rätt kontering ledet före utbetalning;

Debet konto 1630 skattekontot
Kredit konto 1650 momsfordran

Rätt kontering ledet före ovan (vid deklarationstillfället för momsperioden)

Debet 2611 (2610) Utgående moms
Kredit 2641 (2640)  Ingående moms
Debet 1650  momsfordran

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret, men min fråga gällde just hur jag skall rätta till för omvänd skatteskyldighet på de varor jag köpt från utlandet. Jag har som sagt redovisat denna moms till skatteverket men inte i Visma. Kan jag lägga in en verifikation för den på detta räkenskapsåret och i så fall hur ? Och hur matchar jag sedan detta mot skattekontot ? Jag måste på nåt sätt få skattekontot i Visma att visa samma belopp som i verkligheten.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det rättar du genom att bokföra inköpet på det konto i kontoplanen som är kopplat till den omvända skattskyldigheten ( kan vara konto nr 4056 ) i samma verifikat krediterar du konto för utgående skatt vid omvänd skattskyldighet ( t ex 2615 eller motsvarande) med 25 % av fakturabeloppet och debiterar konto för ingående skatt vid omvänd skattskyldighet (t ex 2645 eller motsvarande) med 25 % av fakturabeloppet.

När du sedan för om momsperiodens ingående och utgående moms till momsavräkningskontot finner du att eftersom de konton du använt för den omvända skattskyldigheten tar ut varandra - debet mot kredit - och inte påverkar momsskuld eller momsfordran under perioden.

<Mikael