Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Neta__
MEDLEM

Hur rättar man upp gamla fel i balansräkningen - eEkonomi

Hej
Startade en enskild firma för ett antal år sedan. Kunde min egen verksamhet men inte tillräckligt mycket bokföring. Jag finansierar min verksamhet med egna pengar men insåg inte förrän senare att jag inte förstått hur man bokför detta. Jag har helt enkelt bokfört betalningar som utbetalda från firmans bankkonto men betalat med egna pengar. Det var först när jag bytte från Visma Enskild firma till Visma eEkonomi som jag såg hur det låg till. Så nu har jag alltså en haltande balansräkning.På något sätt skulle jag behöva boka in de summor som jag tidigare har betalat med privata pengar.  Hur kan jag räta upp detta?
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du debiterar ditt bankkonto och krediterar konto 2018 egna insättningar med det belopp som diffar

Debet 1930
Kredit 2018
Neta__
MEDLEM

Tack för snabbt svar! Om jag bokar om som du föreslår, kommer det att ha någon effekt/konsekvens på tidigare års bokföring eller är det ok att flytta om så här i balansräkningen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det har ingen skatteeffekt - så det blir helt ok i din aktuella bokföring. Däremot kvarstår det felaktiga saldot på bankkontot i de tidigare årens bokföring men det saknar konsekvens.

Mikael
Neta__
MEDLEM

Stort tack för hjälpen! Då vet jag äntligen hur jag ska fixa detta.