Hur rättar jag en momsrapport från januari-mars 2017 med fel som hittades vid bokslutet. - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vi bokslutet hittades ett fel i momsrapporten för första kvartalet 2017. Det går inte att ångra den, men momsen måste ju ändras i rätt period. hur gör jag?
Foto på anki

anki

• 90 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 81,198 poäng 50k badge 2x thumb
Gör ändringen i bokslutet om det inte går att ändra i rätt bokföringsmånad.

Om felet även finns i momsdeklarationen hos skatteverket gör du motsvarande ändring där

Felet följer med via balansräkningen in i det nya året och rättas till när de rätta siffrorna noterats av skatteverket på skattekontot och du då gör motsvarande ändring på ditt avräkningskonto för moms
( 1650 vid momsfordran och 2650 vid momsskuld mot skattekontot - fordran eller skuld)

Mikael
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 26,900 poäng 20k badge 2x thumb
Något eller några snillen har ju bestämt (inte Vismas fel) att vi skall låsa bokföringsperioder vilket då ställer till rätt mycket. Du skall alltid rätta rätt period hos Skatteverket men kan då inte, om du låst perioderna, göra det på samma period i bokföringen. Leder till rätt konstiga effekter vid jämförelse mellan år och kanske en avstämning vid ett bokslut (om du rättat under året så är det svårt att förstå sambanden senare). Tydligen begår du någon form av bokföringsbrott om du inte låser perioden, antagligen inget straffbart om du inte har en massa andra fel. Outgrundliga äro BFN ́s vägar. Lycka till!
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 81,198 poäng 50k badge 2x thumb
BFN förutsätter väl att bokföringen görs rätt under löpande år vilket kanske anstår en sådan organisation, resten är väl upp till var och en användare efterhand som man lär sig behärska redovisning och programmet

Mikael

I den vackraste av världar så blir allting rätt från start men i verkligheten så blir det fel ibland. Att man då inte skall kunna rätta på rätt period är bara dumt och irriterande. BFN och deras erfarenhet av praktisk bokföring är nog inte så aktuell om man tittar på hur dom bestämmer vissa regler. Ta t.ex. reglerna i K2 där man skall ha ankomna fakturor på kontot leverantörsskulder. Det enda datum vi inte har koll på. Dom flesta jag pratat med följer momsreglerna och använder då brytdag och periodiserar efter leverans. Men det är då alltså egentligen fel....  Märkligt är det iaf.
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 5,544 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Anki!

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga :)
Det som jag vill informera om är varför din momsredovisning inte går att ångra. Förmodligen är det så att du gått direkt till den tidigaste perioden på 2017, men alla momsredovisningarna måste ångras i kronologisk ordning i eEkonomi. 
Efter det skapar man om momsen så att rätt belopp kommer med på rätt period. Sedan skickar man in rättningen till Skatteverket.
Du får även skapa om de nästkommande perioderna så att de också ligger bokförda.

Är det så du menade med att den inte gick att ångra?
Eller kunde du inte pga att bokföringen var låst?
Har du löst din fråga? :)

Ha en härlig dag!

/Sofia 

Åh! Så det är ännu en funktion som man inte kan rätta på ett bra sätt. Samma som i Lön där man inte kan rätta tidigare löner utan att ta bort dom som kommit senare. Ett otyg som någon tydligen tycker är en bra idé. På min planet så händer det att man gör fel och man bör då kunna rätta saker. På planeten Utopia där allt blir rätt hela tiden bor det inte så många....möjligen programmerare och programutvecklare hos Visma m.fl....

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.