Hur rättar man till felbokförda betalda inköp från 1910 till att matcha 1930 (bankkoppling)? - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Har lyckats manuellt bokföra betalning av leverantörs fakturor på 1910 som ska matchas genom bankkopplingen och in på 1930 . Hur går jag till väga för att göra om och göra rätt?
Foto på YQ

YQ

  • 166 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Lovisa

Lovisa

  • 60 poäng
Jag tror att du kan gå in under kassa- och bankhändelser och välja kassan. När du hittar transaktionen där så ska du kunna ångra matchningen. Och när du gjort det kan du bara kryssa bort den transaktionen och gå till bankens händelser istället och boka som man ska göra istället.

Mvh
Lovisa Ljungvall
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,162 poäng 5k badge 2x thumb
Hej YQ,

Det stämmer precis som Lovisa skriver.
Om du går in under kassa- och bankhändelser och där väljer du att arbeta med kassakontot.
Där har du då en Bokförd händelse som behöver tas bort.
Klicka då på raden för händelsen och då får du fram knappen Ångra matchning.

När du har gjort det kan du raderar raden med krysset och sen matcha det under företagskontot istället.

/Cecilia
Foto på Mc

Mc

  • 120 poäng 100 badge 2x thumb
Funkade inte för mig. Får inte fram ångra matchning. 
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

  • 3,864 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Mc,

Har du också en aktiv bankkoppling i programmet? När du har bokfört fakturan manuellt, gjorde du det då under Försäljning - Kundfakturor - trycker på Åtgärder på kundfakturan - Inbetalning eller har du gjort det via Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation - angett konto 1510 och sedan plockat upp fakturan för att bokföra den som betald mot ett konto? Kanske har du bokfört betalningen mot ett annat konto än kassakontot? Du kan kolla på verifikationen för fakturan för att se vilket konto den betalades med.

Som Cecilia skriver så ska du kunna se betalningen under Kassa- och bankhändelser om du har betalat fakturan genom försäljningsfliken som beskrivet i första alternativet. Då är det viktigt att du väljer Kassakonto, Periodens händelser och korrekt period. Sedan ska du kunna följa Cecilias instruktioner ovan för att ångra bankhändelsen och matcha mot företagskontot istället.

Återkom med lite mer information så kan vi se hur vi ska hjälpa dig på bästa sätt!
/Fanny