Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Agronom Andersson
UTFORSKARE

Hur registrera leverantörsutbetalning mot postförskott

En leverantör skickar varor mot postförskott. En anställd betalar för att hämta ut paketet och en skuld uppstår till honom.
Senare betalar bolaget till den anställde från företagskontot.
Hur bokförs detta?

Om lev fakturan registreras bland övriga levfakturor i leverantörsreskontra, hur registreras då utbetalning på den fakturan? Kan man välja ett annat konto för leverantörsutbetalningar än det vanliga 1930? Hur gör man det?
T ex att betalning sker mot skuldkontot till den anställde?

Eller är det bättre att göra allt som manuell verifikation? (2440, 2641, 4xxx/ 2440, 1930)

7 SVAR 7
Lena__15
MEDLEM

Ett tips är att använda sig av "Betala utan faktura" som finns under fliken utbetalningar. Där kan du ange det skuldkonto och utbetalningskonto som du önskar. Det enda är att du måste lägga upp personen som leverantör.

Hej Lena. Kan jag lägga upp leverantören som vanligt bland andra leverantörer och på den leverantören registrera att betalning alltid sker mot ett visst skuldkonto. Så kommer sen alltid dennes betalning att bokas mot kreditering av skuldkontot (skuld till anställd). Och när jag godkänner utbetalningsjournal så kommer den med bland alla andra, fast med en annan kontering?

Och sen när företaget gör en utbetalning till den anställde, så gör jag en manuell verifikation där skulden till den anställde debiteras och företagskontot krediteras?

När jag lägger upp en manuell betalning t.ex. skatteinbetalning, då registrerar jag ex 100 000 kr på leverantör Skatteverket. Sen anger jag 1630 som skuldkonto och 1940 som utbetalningskonto. Men där går det ju att ange vilket konto som helst. När jag sedan ändrar status från obetald till betald, så är det ju dessa konton som gäller. Ytterligare exempel. Jag tror att det är enklare att göra som du ser nedan, som Carina skriver eftersom det inte är en leverantör som avses utan en anställd.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag hade gjort så här:
Registrerat betalningen det datum den blir betald och då mot skuld till anställd 289x och när ni betalar ut skulden till den anställde bokförs det på 1930 och 289x (som då blir nollat).
Agronom Andersson
UTFORSKARE

Nu återstår frågan; vad gör jag med leverantörsfakturan i Reskontran (Visma Administration)? Kan den läggas upp där och hur gör jag betalningen där?

(om man inte gör manuell verifikation på allt som jag tror Carina förslår)
Agronom Andersson
UTFORSKARE

Nu vet jag! (tror jag)
Visste inte att möjligheten fanns.
Man kan tydligen inne i programmet, på utbetalningar, välja manuell betalning, och då kan man välja utbetalningskonto där. T ex ett skuldkonto till en delägare.
Tack för er hjälp, Carina  o Lena som ledde mig fram hit!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kanon och bra att du hittade, det var så jag menade att det skulle bokas 🙂