Fick fakturan sent, betalade manuellt - Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 veckor sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej, vi fick in en faktura lite för sent och förfallo var bara någon dag ifrån så vi betalade fakturan manuellt. Men hur ska jag nu matcha denna betalning med fakturan? Hur ska jag bokföra detta? Räcker det med att man bara gör en verifikation på denna betalning och har fakturan som ett underlag eller är det bra om man ändå läser in den i visma och sen att den blir attesterad och att jag markerar den som redan betald manuellt så att den inte skickas iväg med en betalfil och betalas dubbelt?
Foto på Linnis_linnea

Linnis_linnea

• 110 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 veckor sedan

• 0
  • 1
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 15,778 poäng 10k badge 2x thumb
Vilket program?
Foto på Linnis_linnea

Linnis_linnea

• 110 poäng 100 badge 2x thumb
Visma Administration 1000
Foto på lw

lw

• 4,976 poäng 4k badge 2x thumb
Officiellt svar
Allt hänger ihop med hur dina rutiner ser ut idag.

Använder du leverantörsreskontra, lägg upp fakturan i reskontran, få den attesterad och klar. Sedan inväntar du utbetalningen, du kikar på kontoutdraget för den dagen på internetbanken och sedan bokför du fakturan som betalad, på det sätt du brukar göra.

Kontantmetoden? Totalsumman i kredit på betaldagen och så bokar du momsen och kostnaden i debet.

Det bästa är alltså att göra som man brukar, för det blir enklare rätt då. Gör man ett undantag från sina regler, kan man hoppa upp och sätta sig på att det blir fel någonstans...

Mvh Lena