Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur ska jag bokföra fondering i en Samfällighet

Hej

Jag är relativt ny som kassör i en Samfällighetsförening och sedan årsskiftet använder vi Visma eEkonomi. Som Samfällighet skall vi avsätta medel till en fond. Hur går man till väga på bästa sätt? Styrelsen har beslutat att medlemsavgiften skall dels bestå av en avgift för löpande kostnader i Samfälligheten samt en avgift som är en avsättning till en fond.

Min idé var att göra som följer:
Vi skickar ut medlemsavgifter och dessa bokför jag när de betalas på konto 2972, förutbetalda medlemsavgifter tills avgifterna är betalda.
Sedan bokar jag om en del på ett 3xxx konto för intäkter i Samfälligheten. Resterande del, kan jag boka om det på konto 2070, ändamålsbestämda medel? Min tanke var att på detta sätt direkt dela upp medlemsavgiften som intäkt resp fond.
Vid användning utav denna fond, hur bokför jag detta?

Mvh

Johan

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja din kontering blir rätt och när ni nyttjar fonden bokför du det i debet och eventuell betalning av det ni nyttjar fonden till krediteras då ert bankkonto

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du sedan vill ha ut de nyttjade fondmedlen i resultaträkningen får du då skapa ändamålsenligt intäkts och kostnadskonto att boka beloppet debet mot kredit

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Mikael för svaren.
En följdfråga, kan man välja att ha med nyttjandet fonden i resultaträkningen eller ej? När ska man ha med det respektive inte?

Johan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Föreningens stadgar styr, där har ju det bestämts hur föreningen tänker sig att gå tillväga - först med avsättningar till fonden och sedan med användandet av det som fonderats .
Jag ville med min kommentar berätta hur man löser det om man vill ha med användandet av de fonderade medlem i sin resultaträkning eftersom de inte kommer med per automatik när man annars bara fonderar (krediterar ett konto i balansräkningen ) och använder de fonderade medlen (debiterar kontot för fonderade medel)
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Mikael för ditt svar.
BZVISMA500
MEDLEM

Hej,

Vi är en Samfällighet som under årens lopp fonderat årens resultat i en förnyelsefond. I år beslutade vi att utnyttja medel från fonden för att installera elbils laddare i våra garage. När vi betalade fakturorna debiterade vi Byggnadsinventarier och installationer för att senare kunna periodisera ut kostnaderna över tid. (Vi har även erhållit 50% i rabatt så det är klart). Min undran är nu om vi ska använda fritt eget kapital 2090 som mot konto när vi debiterar förnyelsefonden? 

Mvh

Benke

 

Hej

Det stämmer att du bokför om summan från fondkontot till det fria egna kapitalet på konto 2090/2091.

/Joachim