Hur ska jag bokföra löneutbetalning? (enskild)

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!
Jag använder visma eEkonomi, jag är enskild firma, rätt nystartad och har betalat ut min första lön. Lönen var en engångsumma för ett teaterevent. Hur ska jag nu bokföra detta?

Jag har läst många timmar i forumet och frågat i supportchatten, men svaren blir olika eller "det beror på". Jag skulle verkligen behöva hjälp.

Hur många "steg" ska jag bokföra i?

Såhär har jag hittills gjort. Vad mer måste jag göra för att det ska bli komplett?

Jag har också betalat in arbetsgivaravgift och skatt till Skatteverket. Hur bokför jag det?

Foto på TiscEk

TiscEk

• 670 poäng 500 badge 2x thumb
  • orolig

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på MarieN

MarieN

• 6,454 poäng 5k badge 2x thumb

Jag bokför enligt följande;

LönUtbetalning på 1930 i kredit,

Personalens källskatt 2710 i kredit

Lönen i debet på 7210 lön tjänsteman

Arbetsgiv.avg. på 7510 i debet

När jag betalar in till skatteverket så gör jag det i 2 steg så skattekontot stäms av med alla transaktioner och då blir det enligt följande;

1930 kredit utbetalning skatteverket totala summan

1630 debet avräkning skatter och avgifter

Och sedan för jag upp Arb.giv.avg och personalens källskatt, moms o deb.prel skatt om det finns;

1630 i kredit

2940 i debet Upplupna soc. kostnader (Arb.giv.avgiften)

2710 i debet personalens källskatt

1640 i debet deb. prel skatt

2650 Momsen

Hoppas det hjälper dig.

/Marie

Foto på TiscEk

TiscEk

Hej Marie!
Det där sista, "Och sedan för jag upp Arb.giv.avg och personalens källskatt, moms o deb.prel skatt om det finns", visst behöver jag inte göra det i det här fallet? för det är ingenting jag känner igen.
Foto på Roffak

Roffak, Champion

• 27,184 poäng 20k badge 2x thumb
Hej

Att bokföra lönekörning till anställd:

Steg 1 Löneutbetalning

Bokförs som du gjort ovan.

Steg 2 Arbetsgivardeklaration

Deklarationen bokförs:

2710       300:-     Debet
2731       314,20  Debet
1630       614:-     Kredit  (deklarationen görs i hela kronor)
3740           0,20  Kredit  (öresutjämning)

Steg 3 Inbetalning av skatt och arbetsgivaravgifter

1630       614:-    Debet
1930       614:-    Kredit

Att du fått varierande svar kan bero på att det inte är vanligt att man betalar ut lön till sig själv i verksamhetsformen Enskild firma. Där gör man istället Egna uttag (konto 2013) och beskattning och egenavgifter beräknas på firmans resultat.

Att vara anställd i sin egen Enskilda firma är inte att rekommendera.

MVH
Rolf
Foto på TiscEk

TiscEk

Hej Rolf!
Lönen är inte till mig utan till anställd.
Foto på MarieN

MarieN

• 6,454 poäng 5k badge 2x thumb
Nej, är det bara lönen så behöver du inte det i detta fallet, då tar du bara bort de två sistnämda kontona.(1640, 2650), ser att Rolf har gett dig ett utmärkt svar /Marie
(Redigerad)
Foto på TiscEk

TiscEk

Nu har jag fått olika bud, men de kan kokas ned till dessa två alternativ att gå tillväga. Vilket är rätt?

Lönen ligger på 1000 kr brutto.

Enligt ett förslag ska jag då göra såhär:
D 2710 300
K 2730 314,20
K 1930 614,20
--------------

Men enligt andra källor på internet och en osäker dam på Skatteverket ska jag göra såhär:

D 2730 314,20
D 2710 300
K 1630 614,20

följt av att sedan kontera:
D 1630 614
K 1930 614,20

Jag har kört fast. Vilket av dem är rätt och varför?
(Redigerad)
Foto på Roffak

Roffak, Champion

• 27,184 poäng 20k badge 2x thumb
Hej

Det första förslaget bygger på att man slår ihop arbetsgivardeklarationen och inbetalningen i en bokföring och då utesluter kontering på konto 1630 skattekonto. Detta gör det svårare att stämma av 1630 och är "fel" i den bemärkelsen.

Det andra förslaget är rätt för att det delar upp bokföringen i två olika affärshändelser, deklaration och inbetalning. Ofta har dessa samma bokföringsdatum men det underlättar för dig att följa transaktionerna när du stämmer av 1630.

Som du ser av mitt svar föreslår jag att du öresutjämnar i steg 2 dvs uppbokning av deklaration på skattekontot. Det är så deklarationen fungerar och skatteverket arbetar med hela krontal.

MVH
Rolf

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.