Hur ska jag kunna få ut min skattefria milersättning från 2018 som jag ej har kunnat betala ut än? - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 vecka sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hurska jag kunna få ut min skattefria milersättning från 2018 som jag ej harkunnat betala ut än?

Jag startade min enskilda firma under 2018 och har gjortnågra jobb och en hel del resor med privat bil som jag fört körjournal på. Jaghar fått lite intäkter som har gått till investeringar i företaget. Därav såhar jag inte haft några pengar på kontot att betala ut milersättning till migsjälv under 2018. Jag är bara intresserad av att få ut den skattefriamilersättningen!

Nu ska jag försöka få ihop ett förenklat bokslut vilket är enlektion i sig. Men som min rubrik lyder: Hur kan jag som privat person få utmilersättning från 2018 som företaget är skyldig mig? 
Jag kommer ju få in pengar under 2019 på jobb som jag gör ochdå vill jag ju börja med att ta ut lite milersättning som jag har kört ihopunder 2018. Hur gör jag detta så att det blir rätt och riktigt? Kan jag göra så?

Min spontana tanke är att jag ska göra en reseräkning frånmig själv till företaget som ligger som en obetald skuld från 2018 in i 2019och som jag kan betala ut under 2019. Jag har ju som sagt inte summerat ihop2018 än så jag behöver ju inte in och "låsa upp" 2018. Jag har integjort bokslutet än just på grund av den här frågan...Hoppas någon förstår vadjag försöker säga....
Foto på Det gar inte

Det gar inte

• 156 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 4 veckor sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 60,622 poäng 50k badge 2x thumb
Du bokför kostnaden under 2018 
Kontering:
Debet 5800 Resekostnader
Kredit 2018 Egna insättningar.
I bokslutet för 2018 tillgodoförs ditt egna kapital beloppet och du kan när som helst i framtiden  - under 2019 - betala ut beloppet till dig själv.

Mikael
Foto på Det gar inte

Det gar inte

Såg när jag kollade runt bland de olika kontona att 7331 skattefri bilersättning lät bra men är det 5800 som du skrev som är lämpligast när jag vill summera ihop den skattefria milersättningen? Såg att du hade svarat i en liknande fråga redan så jag förstår att 7331 är fel. Men i samma inlägg läste jag att konto 5618 kan funka. Finns det några rätt eller fel mellan 5800 och 5618. Jag tänker bara så att det blir bokfört som skattefritt som det ska va.
Tusen tack för hjälpen! Går trögt men jag lär mig lite mer hela tiden!
(Redigerad)
Foto på Jan @mitomada.se

Jan @mitomada.se

• 3,530 poäng 3k badge 2x thumb
se denna om du använder Visma Enskild FIrma och inte eEkonomi
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-enskild-firma/content/online-help/skattefri-milersattni...

Här beskrivs hur Systemet Visma enskild firma fungerar och det är nog smart att följa detta - vet inte vilket konto det blir 

Om du använder Visma eEkonomi:

konto 7331  används för anställdas resor i AB = även ägare som är anställd - men inte ägare i enskild firma).

Du som ägare bokar t ex på 5800 - men det underlättar nog om du skapar t ex konto 5801 och kallar det t ex milers Ägare skattefritt.
(kontona 561X är väl mer tänkt för kostnader för de bilar du äger/leasar i företaget)

Då kan du enkelt summera 5801 och se hur mycket total ersättning du fått - vilket väl ska in på deklarationen.

Detta eftersom du kan ju ha andra resekostnader som är utlägg typ hotellkostnad etc och om du bokar det på 5800 så är det enklare enligt ovan då dessa är separerade.
(man kan förstås öppna upp 5830 kost o logi för hotell etc - men overkill för en liten enskild firma)
(Redigerad)
Foto på Rebecca_GBG

Rebecca_GBG

• 80 poäng 75 badge 2x thumb

Jag hänger på denna tråd.

Jag sitter just och ska bokföra min milersättning för 2018 enligt ovan förslag (jag har Visma eEkonomi).

Debet 5800 Resekostnader
Kredit 2018 Egna insättningar.

Men när jag väljer Bankhändelse så oavsett om jag tar Övrig egen insättning eller Egen kontering så får jag upp 1930 i ett låst fält. Vilket blir knepigt när jag sedan ska försöka bokföra enligt ovan förslag.

Trött i huvudet av alla siffror, så kanske missar jag det uppenbara här. Så tar tacksamt emot hjälp. 

/Rebecca

Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 60,622 poäng 50k badge 2x thumb
Välj inte bsnkhändelse så kommer du nog runt problemet, det är ingen bankhändelse

Mikael
Foto på Jan @mitomada.se

Jan @mitomada.se

Tänk också på att skapa ett underlag utifrån din körjournal som visar på vart du åkt, mätarställningar  samt tider och som tydliggör att det är uppdrag i firman som resekostnaderna avser. Så att eventuell kontroll av skatteverket går bra. Plus att det är bra att själv veta vad bokningen avser - man glömmer snabbt på några månader...

Jag är osäker på om det finns något problem i enskilda företag - men för AB så går det bra att ta ut skattefritt traktamente även om man inte tar ut lön. 

så det borde du också kunna ta upp på motsvarande sätt som Mikael skriver ovan fast med andra konton och det ska ju också finnas info i kontrolluppgiften

Jag är för oinsatt avseende enskilda företag så någon annan får gärna fylla på om detta är något problem/ speciell hantering för enskilda firmor.

Foto på Det gar inte

Det gar inte

Tack grabbar! Har letat men inte hittat svar på just denna specifika händelse som jag sökte svar på.

En annan sak... Du Jan kanske är inne på det men bör jag skriva någon typ av reseräkning typ månadsvis som jag använder som verifikation i bokföringen? Där jag skriver ner på papper vart jag åkt, varför och hur mycket det blir i pengar. Eller räcker det att jag har körjournalen och bara räknar ihop alla mil jag åkt och vad det blir i pengar och summerar allt under resekostnader? Och bara använder körjournalen som underlag.

Jag tror att jag vet vad svaret är men bara för att vara tydlig så vore det intressant att veta vad ni svarar, ni som har lite koll. Ska läsa runt om detta just nu så orkar ni inte svara så letar jag vidare på forumet om reseräkningar. Var just det där som jag först sökte hjälp med som var krångligt om hur man för med sig obetalda milersättning och det har jag ju fått hjälp med. Om ni svara på det andra så är det en bonus! ;P
Foto på Jan @mitomada.se

Jan @mitomada.se

Det är smart att skriva reseräkning månadsvis och boka upp motsvarande ersättningar.
Därför att det är väldigt jobbigt att hålla kolla vad som hänt bakåt i tiden. Dessutom tror jag att t ex min Volvo OnCall körjournal bara sparas i 100dagar hos Volvo.
Om du för en pappersbaserad körjournal så går det kanske att utöka med några kolumner för begärd milersättning och kanske vilket verifikatsnummer den ersättningen bokas på SEdan kommentera att underlaget finns i Körjournal år 2018 - krävs också att det är beständig skrift dvs inte blyerts skulle jag tro.

Men dessutom är det så att du måste kunna bevisa att du har kört med bilen vilka datum och mellan vilka platser med mätarställning start stopp och i vilket syfte/ärende platser kontatkpersoner för företagsresor i din reseräkning.  Finns många företag som fått backning för att de saknar något av detta. Onödigt att hamna i den processen med Skatteverket.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/bilforman/korjournal.4.18e1b103...

När det sedan gäller milersättning är jag inte säker på om det spelar någon roll om du sedan bokför 1 gång per år om du har korrekt underlag eller om du bokar varje resa eller 1 gång per månad. Här tror jag det mer hänger på egen arbetstid totalt under året kontra vilket stöd man har iform av system etc.
jag brukar försöka få klart månadsvis för att det oftast är mer tidseffektivt.

Men alltid underlag till bokningar verifikationer i bokföringen.

när det gäller utlägg som du ska ha ersättning för i samband med resa, parkering, hotell etc,  - så bör du dels koppla till resa så det är spårbart - dels se till att de bokförs inom den momsperiod de hör till - dvs vänta inte med utläggsredovisning för de utlägg som hör till en momsperiod du ska redovisa.

Jag frågade skatteverket om anställd gör utlägg i min momsperiod i dec och skickar kvittot till mig i feb - när ska jag bokföra kvittot - svaret innebär enkelt uttryckt - Vänta inte för då måste du egentligen göra reviderad momsredovisning. (har man årsmoms är kanske detta inte så relevant förutom för utlägg i i slutet av året)

"Om den anställda gör ett utlägg för arbetsgivarens räkning, så ses det momsmässigt som att det är företaget som har gjort inköpet. Det ska därför redovisas i samma period som om företaget gjort inköpet. I ditt fall innebär det att redovisningen ska ske i redovisningsperioden, trots att den anställda får ersättning av företaget först senare."
(Redigerad)
Foto på Det gar inte

Det gar inte

Tack för utförligt svar! Det känns som att det är en liten skillnad för mig som enskildfirma utan anställda när det kommer till det administrativa. Men jag tar åt mig det du säger och håller med om att resor är lättare att dokumentera på en gång när man är medveten om vart man har varit istället för att återskapa det ur minnet. Men jag har varit ganska bra på den dokumentationen även om jag får komplettera lite efter att ha läst ditt svar. Men tack! Det är många trådar att hålla koll på när man är ny. Sen ska man försöka jobba med det man är bra på någon gång också om man får tid efter att bokföringen är klar... :P
Trevlig kväll!