Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokförda fakturor som betalas nästkommande år - eEkonomi

Har ett antal leverantörs fakturor som skulle varit betalda under bokföringsåret men kommer att betalas under nästa bokförings år.

Vid Års avstämning föreslås att dessa skall periodiseras? Jag försökte göra en periodisering för bokföringsår 2017 för dessa försent betalda lev.fkt.

Fick fel meddelande att  perioden är låst?

Jag har inte låst bokföringsåret 2017?? 

Eller kan jag bara strunta i att föra över obetalda leverantörsfakturor som kommer att betalas nästa bokförings år?

Vet inte vad hur jag ska lösa detta behöver hjälp, med att lösa detta. 

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej GSSAB

Är väl inte 100 på hur du har det men hos mig är det så att affärshändelsen anses ha inträffat det år och det datum som fakturan utfärdas – och läggs då upp som en kundfordring i bokföringen. Om sedan den kundfordringen betalas året efter saknar i princip betydelse – den inbetalningen (då den registreras) matchas ”per automatik” mot den tidigare kundfordran.

Så jag brukar inte göra någonting – mer än att registera betalningen då den flyter in - rätt eller fel.

Mvh Roffe

PS./Var det inte 2016 som var låst?/DS

sivlai
MEDLEM

Leverantörsfakturor behöver inte periodiseras, de är ju redan upplagda som en skuld och kostnadsförda på aktuellt år. För så ska man göra även om man använder kontantmetoden, vid bokslut.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret! Då blev det enkelt, och då tror jag att jag förstår....i och med att de redan är bokförda som en skuld  dvs, lev skulden likvärdig med övriga skulder.. å inget jag ska flytta då den hänger med över bokföringsåren. 🙂