Hur spåra e-faktura som försvunnit på vägen till kund - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
En kund har inte fått vår faktura, som skickades Elektroniskt via AutoInvoice.
Fakturan står som skickad i kolumnen "Skickad AutoInvoice" i översikten för Kundfakturor.

Vart har fakturan tagit vägen? Hur kan man spåra den?

Tack på förhand!
Foto på Jessica

Jessica

  • 1,868 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 2 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 26,214 poäng 20k badge 2x thumb
Kontakta supporten hos Visma eller kontakta Inexchange som har hand om det bakomliggande systemet.

Hur har det skickats? som PDF till e-post eller EDI?
Har du fått något felmeddelande i Visma Administration? Ibland kan det vara så att det mottagande företaget har lite extra kontroller inbyggda sin automatiskt returnerar "felaktiga" fakturor.

Gå in på KUNDFAKTUROR
Får du upp en orange rad strax under menyknapparna? Det ser ut på samma sätt på Leverantörsfaktura sidan om du tar emot EDI fakturor.

Om det inte syns något där får du gå vidare och kontakta Visma eller Inexchange så får de gräva vidare i sina system.

//Davor P
Foto på Jessica

Jessica

  • 1,868 poäng 1k badge 2x thumb

Fakturan skickades som EDI. Inget felmeddelande och ingen orange rad på KUNDFAKTUROR.

Jag har varit med om att få den typen av felmeddelande, bl.a. pga missad referenskod, men alltså inget så'nt vid sändningen av denna faktura, som hade förfallit till betalning, och efter betalningspåminnelse meddelats ej finnas i kundens system. Man har ju på något vis i bakhuvudet att en faktura kanske slarvas bort på vägen när man skickar pappersfaktura, men om man får ett kvitto på att den elektroniska fakturan är sänd så tror man ju att allt är frid och fröjd...

Jag får ta och kontakta Visma och/eller Inexchange.

Tack så mycket för ditt svar! :)

Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 26,214 poäng 20k badge 2x thumb
Kan ju också vara så att de har lite tomt på botten av kassakistan och försöker dra en rövare......

Det är ytterst sällan en EDI kommer på avvägar utan att man själv får information om det.

Har du fått kvitto på att fakturan lämnat inexchange så hade jag mailat denna till kunde också....

//Davor P