Hur "stämma av" momskonto 2650?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
  • Besvarad
Sitter med årsavstämningen och kommer till Har du stämt momskonto 2650. Hur gör jag detta? När jag tittar i Transaktionsanalys, Balansräkning står där - 10 090 som saldo. Är jag på rätt ställe för det första och skall det vara en summa där? Skall det inte vara 0, jag har betalat in den moms jag ska till Skatteverket för 2017, det gör jag varje månad.
Hoppas på hjälp, jag kommer inte vidare i deklarationen annars.
Foto på majoba

majoba

• 144 poäng 100 badge 2x thumb
  • Förvirrad

Publicerades för 11 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 65,118 poäng 50k badge 2x thumb
Om du med årsavstämning menar tidpunkten 171231 så fanns ju momsskulden då, du har betalat den därefter - under februari 2018.

Mikael
Foto på majoba

majoba

Tack för svar.
Men hur vet jag om det är rätt siffra? Vad är det jag skall stämma av mot?
Jag betalar ju moms varje månad och bokför momsinbetalningen i bokföringen två månader senare. Skall det inte stämma då?
När jag tittar på konto 2650 under hela 2017 så stiger minussumman hela tiden. Den borde väl bli noll någon gång?

Jag hade INTE en momsskuld den siste dec 2017 på 10 090 kr, i februari var momsredovisningen 2 284,00 att betala in.
Jag får inte ihop det och kan inte gå vidare med deklarationen. Kan någon hjälpa?
(Redigerad)
Foto på Laila

Laila

• 12,286 poäng 10k badge 2x thumb
Om du redovisar moms varje månad, så är det november och december som ligger som skuld. November bokar du bort mot konto 1630 när du betalar i januari och december i februari. Därav blir det aldrig noll om du inte har en momsfordran någon månad, då brukar jag boka mot konto 1650.

mikael pettersson

Du ska jämföra skulden 171231 med de belopp du betalat in eller fått tillbaka i moms efter 171231 - novembers och decembers redovisning - summera dessa och om de då blir  10 090 kr så är skulden per 171231 rätt och riktig.

Mikael
Foto på majoba

majoba

Tack för förklaringen :)
Summan av nov och dec redovisning blir -10 595 kr och summan på 2650 var -10 090 kr, inte helt korrekt alltså. Hur gör man då?
Foto på majoba

majoba

1630 finns det ingen summa/händelse på alls?

I oktober hade jag en momskuld i rapporten på -3 720 kr och denna bokfördes så här i december:

1930 - Företagskonto Kredit 3 720,00

2650 - Redovisningskonto för moms Debit 3 720,00

Jag sköter den löpande bokföringen själv men i år är det första gången jag skall göra bokslut/deklaration i Visma; har haft hjälp tidigare men hon kunde inte hjälpa mig i år, därför vet jag inte hur jag gör när siffrorna inte stämmer :(
(Redigerad)

mikael pettersson

Om du vill reda ut felet;

Gå tillbaka till 171130 och gör samma kontroll framåt i tiden igen - nu med beloppen som redovisats för oktober och november i- till skatteverket i december och januari  - 

fortsätt så så hittar du differensen till slut

eller så skriver du ut en huvudbok för dina konton för utgående och ingående moms varje månad och jämför de siffrorna med vad du har deklarerat för respektive månad.

Mikael
Foto på Laila

Laila

• 12,286 poäng 10k badge 2x thumb
När du betalar momsen ska du bokföra ett steg till för alla bolag är skyldiga att ha ett skattekonto, i alla fall om du har ett AB. Så vid betalningen av momsen bokför du D 2650 K 1630 (skattekonto) och så D 1630 och K 19XX. Skattekontot ska gå att följa transaktionerna på precis som på ett bankkonto.