Hur ta bort en kundfaktura i låst år? - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
2017 skapade jag ett antal kundfakturor vars betalning hanterades via Kassa- och bankhändelser i Visma eEkonomi Smart genom matchande av inbetalning till rätt kundfaktura. Dock gjorde jag en manuell verifikation vid betalningen av den sista kundfakturan, så nu sitter jag med en enligt systemet obetald förfallen kundfaktura från 2017.

Min första tanke var att registrera den som betald via Kassa- och bankhändelser för att sedan boka bort den med en manuell verifikation. Får då upp meddelande att kundfakturan (förfallodatum under december 2017) ligger i ett låst år.

Innan jag ställer till det mer, kan någon ge mig ett råd hur jag kan/ska göra?

Hälsningar
Lena
Foto på Lena

Lena

  • 150 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 8 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

  • 10,222 poäng 10k badge 2x thumb
Du tänker rätt men datera betalningen på 2018 som betalning till kassan och manuella verifikationen på samma datum.

Mvh
Lovisa
Foto på Lena

Lena

  • 150 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Lovisa!
Provade enligt tipset med dagens datum, men får fortfarande meddelandet "Bokföringsdatumet är i ett låst år. Du låser upp året under Inställningar - Räkenskapsår".

Mvh
Lena
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

  • 10,222 poäng 10k badge 2x thumb
Hmm, låter märkligt att du inte kan markera den som betald på dagens datum. 

Kolla under inställningar - Räkenskapsår och kolla om 2018 är låst? Testa igen annars.

Har du ingen kontakt med någon redovisningsbyrå? Då kan man koppla upp sig och hjälpa till med såna här saker rätt lätt.

Mvh
Lovisa
Foto på Lena

Lena

  • 150 poäng 100 badge 2x thumb
2018 är öppet som år, men låst t.o.m oktober. Bokförde en betalning utan problem. Provade kundfakturan igen, men med samma felmeddelande.
Jag kollar med den revisor som kommer att göra årsbokslutet.

Tack Lovisa för du engagerade dig i mitt dilemma.

Mvh
Lena
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

  • 10,222 poäng 10k badge 2x thumb
Om din redovisningskonsult använder Visma så har de möjlighet att logga in i ditt program och hjälpa dig. Det samarbetet kan jag verkligen rekommendera. Det går snabbt för en kunnig att se vad som kan vara fel och åtgärda och så får konsulten koll löpande på bokföringen och bokslutet går smidigare och kan bli lite billigare.

Mvh
Lovisa