hur tar man bort kvarvarande obetalda sem.dagar vid slutlön

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 veckor sedan

Det finns kvar 15 obetalda semesterdagar kvar vi slutlön av en anställd. Systemet säger åt mig att gå in under Anställda/Personal/semester och ändra, dvs att ta bort de kvarvarande obetalda arbetsdagarna. Men ingen indikation finns om vart någonstans man kan göra detta...?!Och ska man göra det INNAN efter efter man gör slutlönen? Om man gör det innan så kanske slutlönens semesterersättning påverkas?

Under fliken HJÄLP och Anställda, fliken semester: finns ingen som helst beskrivning angående semesteradagar och slutlön – så slutsatsen jag drar är alltså att ingen annan, under alla år, har betalat ut slutlön, eller har haft kvar inarbetade, obetalda semesterdagar när de har slutat....? Hänvisa mig hur som helst inte till den "hjälpen". Jag vill ha en skriftlig beskrivning av er, i punktform som går följa och som passar senaste versionen av visma Lön. (2019.01)

På slutlönebeskedet ska det ju inte stå att han har kvar några semesterdagar. Hur gör man för att få bort dessa, utan att slutlönen blir felaktig?

Tacksam för svar






Foto på Marie J

Marie J

  • 2,304 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 2 veckor sedan

  • 0
  • 1
Foto på annsofie

annsofie

  • 1,066 poäng 1k badge 2x thumb
Under fliken semester på den anställde tar du bort antalet obetalda sem dagar och skriver 0 samt sparar

Foto på Annapanna

Annapanna

  • 3,114 poäng 3k badge 2x thumb
Hej,
Jag har faktiskt tänkt likadant; varför finns det ingen utförligare information om detta? Men även; varför kan de inte bara nollställas automatiskt? Alla andra dagar försvinner ju? 

De gånger jag har gjort slutlön och fått upp denna "varning" har jag sett till att göra klart hela lönen i övrigt, så att det bara är de obetalda dagarna som återstår. Sen går jag in i personalregistret, på fliken "Anställda", väljer den personen, och på fliken "Semester" raderar jag de dagar som står i fältet för obetalda dagar, och sparar. 
Eftersom dessa dagar är obetalda så ska det inte påverka några värden på lönespecen. 

Hoppas att det här kan hjälpa dig.
Jag hoppas också att Visma kan ordna så att även de obetalda dagarna försvinner när man betalar ut semesterersättning slutlön. Det borde inte vara alltför komplicerat att lägga in den funktionen. 
Foto på Marie J

Marie J

  • 2,302 poäng 2k badge 2x thumb
tack så mycket! ja det är konstigt att Visma inte kan automatisera detta? Det är dåligt också att det inte finns tydlig information om hur man ska göra i detta fall. Men visma chanserar snabbt, och kommer inte att vara ett program att räkna med om 10 år, gissar jag, ifall de fortsätter på denna bana. Det kommer många uppstickare, som satsar bättre på kundrelationer mm. Jag är på väg att 'lämna båten' nu, men sånt tar tid så jag får ha parallella program ett tag till :/
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

  • 88,514 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Jag tar det vidare att även obetalda dagar ska nollas vid slutlön och att meddelandet ska vara tydligare. Precis som Annapanna skriver så påverkar de här dagarna inget belopp eftersom de är obetalda, jag ser också till att vi uppdaterar Checklista när anställd slutar » där vi har försökt få med de mesta som du ska tänka på när en anställd slutar.
Jag tar tacksamt emot synpunkter på om det är något som saknas eller är otydligt!
@Marie J: Jag ser gärna till att en kollega kontaktar dig för att se om vi kan underlätta något för dig, kanske räta ut något frågetecken och göra dig mer nöjd med Visma Lön.
/Anna
(Redigerad)
Foto på Marie J

Marie J

  • 2,304 poäng 2k badge 2x thumb
Tack så mycket Anna, men det gäller inte bara visma lön utan även administration och övrigt. jag vill ingen kontaktar mig nu, när jag har försökt få hjälp så många ggr tidigare men inte fått något. det är bara detta forum man har att tillgå i princip. i chatten vet ingen något, så det är ju ointressant. telefon - jag har inte tid. jag vill kunna mejla och invänta svar inom kort. men ni har ingen sån support, det har ni tagit bort.

Det mesta beror på den bristande kundbemötandet faktiskt. En obenägenhet att lyssna på kunder, önskemål och att ni gör uppdateringar av program utan kunden i åtanke. I Programvaruuppdateringarna senaste året har det varit många brister, och när kunder påpekat så tar det evigheter att åtgärda OM de ens åtgärdas! Jag vill inte ägna tid åt att hålla på och behöva klaga funktioner ni alltid haft men som ni tagit bort. Nä jag är på god väg ifrån Visma, men behöver förmodligen behöva använda det 1 år till, delvis. Tyvärr, jag avskyr att lära mig nya tekniska saker men har nu tagit detta stora beslut som tar enorm energi ifrån oss anställda. istället hade vi kunnat stanna hos visma och byggt på där med kurser och program.. Allt för att Visma inte vårdar kundrelationer.
Foto på Christel

Christel

  • 5,844 poäng 5k badge 2x thumb
Tyvärr är du inte ensam i dessa tankar..