Huvudbok av valutakontot i utländsk valuta - Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Dagen till ära så kollade vi av vårt valutakonto mot huvudboken som man så vackert måste göra. Å huvaligen vilket huvudbry vi fick. Att checka av EUR mot SEK är sannerligen inget jag vill göra igen. Talade med Ulla på supporten idag, mycket hjälpsam och hennes tips underlättade en del men gör mig inte effektiv i mitt arbete.
Jag skulle då så gärna helt enkelt lägga ett önskemål om att kunna få ut huvudboken i EUR men är det fullt möjligt så ha med även SEK? 
Känns lite som det är aktuellt i detta sammanhang, om inte så flytta gärna över mitt önskemål till en annan tråd, tack!

Att tillägga är att vi arbetar med admin 500.

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Valutakontots saldo i utländsk valuta - eEkonomi.
Foto på Storeowner

Storeowner

• 2,172 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Storeowner

Storeowner

Vad tror ni på Visma angående det här? Ser ni samma problematik som jag gör?

Ett tillägg till detta är idag problematiken med bankkostnaderna, en utlandsbetalning från valutakonto på banken sker i aktuell valuta (mitt fall EUR) idag skall det då skrivas in på utbetalning i SEK men själva leverantörsfakturan är i den aktuella valutan. Hur tokigt är inte det?

Hur har ni andra företagare som arbetar med EUR och valutakonto löst er avcheckning mot huvudboken inför ett bokslut?

Tacksam för svar!

Foto på Storeowner

Storeowner

Fortsätter på detta med valuta konto och huvudboken... Det finns flertalet rapporter som kan hämtas hem, kan ni enkelt skapa en rapport som heter Huvudbok i EUR (alternativ att man kan välja valuta)? 

Tacksam för någon form av återkoppling från er på Visma!
Mottas gärna tips från andra företagare som arbetar med valutakonto, hur er lösning ser ut eller om ni upplever samma problematiken.

Att notera att vi arbetar med Visma 500 (och ej Eekonomi om det är av betydelse)-
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 91,196 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Såg att du inte hade fått svar i den här tråden. Jag har funderat lite och tror att det är samma som diskuteras i tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/bankkonto-i-utlandsk-valuta

Gå gärna in där och lämna en kommentar. Vilka belopp är det du vill jämföra? Hur ofta tänker du att du ska kunna ta ut de här siffrorna?

Eftersom bokföringen sker i SEK så är det inte helt självklart vilka transaktioner som ska jämföras och vilket datum.
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.